بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

سامانه ثبت شرکت
اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند. و لاجرم دولت و در کنار آن شرکت های خصوصی به سمت بهره گیری از انواع مختلف فناوری های اطلاعاتی سوق پیدا کردند ، هرچند که در ابتدا تحولات ، موفقیت ها ، شکست ها ، چالش ها و مقاومت های فراوانی را از سر گذراندند. به اثبات رسیدن ضرورت و نقش سامانه های الکترونیکی ، و تأثیر چشمگیر آن درافزایش بهره وری سازمان ها در سطح جهان ، سازمان های دولتی و خصوصی زیادی را بر آن داشته تا از آن به عنوان یک ابزار خوب مدیریتی و مؤثر در امر تصمیم گیری بهره گیرند ؛ که سازمان “اداره ی ثبت شرکت ها” یکی از این سامانه هاست. اداره ی ثبت شرکت ها با استفاده ی سنجیده و آگاهانه از فناوری های اطلاعاتی سعی کرده تا با ایجاد این سامانه جدا از هموار کردن راه ، و ابزاری برای اثر بخشی و توسعه ی بیشتر ؛ به مبارزه با فساد و نظارت و شفافیت بیشتر هم کمک کند.

پس با توجه به اینترنتی‌شدن روند ثبت یک شرکت ، این کار دیگر کاری طاقت‌ فرسا نیست. با الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت و مطالعه ی راهنمای سامانه ی ثبت شرکت ها می‌توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید. این راهنما به چگونگی تهیه ی کلیه ی مدارک و اقدامات قانونی ثبت شرکت و پیگیری آن می‌پردازد.
اولین قدمی که می بایست برای ثبت شرکت تجارتی خود ، قبل از وارد شدن به سامانه بردارید ، مشخص کردن سهامداران و درصد سهام هریک از آن هاست. زیرا که صاحبان اصلی شرکت سهامداران اند که به نسبت سرمایه و آورده شان در سود یا زیان شرکت شریک اند. از طرف دیگر در گوشه ی ذهن تان به دنبال نام مناسب که حداقل تشکیل شده از سه جز باشد بگردید. و در کنار آن گواهی عدم سوپیشینه ی مدیران و بازرسین مدنظرتان را با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ی ده ، قبل از ورود به سامانه ی ثبت شرکت ها آماده کنید و گواهی برابراصل مدارک شناسایی شان را از دفاتر اسناد رسمی تهیه کنید.

طبقه بندی موضوعی

قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶ ق.ظ

یکی از سوالاتی که بارها از مطلعین قوانین ثبتی پرسیده می شود این است که آیا افرادی که به عنوان کارمند در استخدام دولت می باشند، می توانند شرکت ثبت نمایند؟ و یا ایا می توانند به عنوان عضو هیات مدیره و یا مدیره شرکت و یا سهامدار شرکت فعالیت داشته باشند یا خیر ؟

این مطلب با هدف پاسخ به این سوالات تهیه و تدوین گردیده است که امیدواریم موجب افزایش اطلاعات قانونی و ثبتی شما عزیزان گردد؛

البته جهت ورود مناسب به این بحث لازم است به ارائه تعریفی از کلمه کارمند بپردازیم ؛

تعاریف متفاوتی از کارمند موجود است به طور مثال از نظر عرف ، کارمند (به شخصی گفته می شود که در یک دستگاه ، ارگان یا سازمان مشغول به کار است چه بخش خصوصی یا دولتی )

لکن از نگاه قانونی ،طبق ماه 1 قانون استخدام کشوری مصوب 1345 (هر شخصی به خدمت در یکی از وزارتخانه‌ها یا شرکت‌ها یا مؤسسه‌های دولت پذیرفته شود، مستخدم دولت محسوب می‌شود)


البته کارمندان با توجه به نوع قرارداد به 5 دسته تقسیم می شوند :

1-کارمندان رسمی 2- کارمندان پیمانی 3- استخدام خرید خدمتی 4- استخدام روزمزد 5- مستخدم حکمی

حال باید دید که قوانین ثبت شرکت برای این افراد چگونه است؟

مهم ترین قانون مدون در رابطه با ثبت شرکت توسط کارمندان در اصل 141 قانون اساسی است که به قرار زیر صادر شده :

رئیس جمهور, معاونان رئیس جمهور, وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یاعضویت در هیات مدیره انواع مختلف شرکت‌های خصوصی, جز شرکت‌های تعاونی ادارات و موسسات برای آنان ممنوع است.

نکته مهم : کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند

با توجه به مطالعه قانون فوق چنین در می یابیم که کارمندان دولت مجاز به ثبت شرکت می باشند لکن نمی توانند رئیس آن یا از اعضای هیئت مدیره، یا مدیرعامل آن باشد.

در رابطه با سهامدار شدن کارمندان دولت نیز قانون چنین مقرر نموده است که؛ کارمندان دولت در شرکتهای سهامی عام نظیر شرکت‌های تولیدی، صنعتی، بانکهای خصوصی، بیمه های خصوصی و … و یا شرکت‌های سهامی خاص متشکله از آشنایان، دوستان و اقوام می توانند دارای سهام باشند و ممنوعیتی وجود ندارد.

این افراد حتی می توانند درصد بالایی از سهام را در اختیار بگیرند و مجموعه ایی که این افراد سهامداران اصلی آن هستند می تواند با تمام اشخاص به مبادلات تجاری و اقتصادی بپردازند، لکن انجام معامله با دستگاه‌های دولتی برای آنان ممنوع است و در صورتی که مایل به فعالیت با مجموعه های دولتی باشند ،حداکثر سهام هریک از کارکنان دولت نمی تواند بیش از 5در صد باشد و یا در مجموع چند نفر بیش از 20 درصد سهام را نداشته باشند مگر اینکه تعداد سهامداران بیش از ۱۵۰ نفر باشد و هیچیک از کارکنان دولت بیش از 5درصدسهام نداشته باشند و البته ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های چنین شرکت هایی به همین نکته ختم نمی شود و این مجموعه ها برای انجام معامله با دستگاه‌‌های دولتی در مواردی مانند مدیریت، اداره، نظارت، بازرسی نیز دارای محدودیت هایی می باشند.

  • بانک اطلاعات ثبتی

نظرات  (۱)

با توجه به توضیحات فوق معلوم شد که کارمندان دولت مجاز به ثبت شرکت می باشند سهامدار شرکت می تونن باشند لکن نمی توانند رئیس آن یا از اعضای هیئت مدیره، یا مدیرعامل آن باشد. سوال؟

1- مدیر عامل می تونه اختیار تام در حد اختیارات مدیر عامل به کارمند دولتی بده و امور شرکت از قبیل انجام تجارت خارجی (صادرات )را  به نمایندگی از مدیر عامل  شرکت انجام دهد.

2- کارت پایان حدمت از ضروریاته برای مدیر عامل و عضو هیات مدیره شدن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی