بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

سامانه ثبت شرکت
اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند. و لاجرم دولت و در کنار آن شرکت های خصوصی به سمت بهره گیری از انواع مختلف فناوری های اطلاعاتی سوق پیدا کردند ، هرچند که در ابتدا تحولات ، موفقیت ها ، شکست ها ، چالش ها و مقاومت های فراوانی را از سر گذراندند. به اثبات رسیدن ضرورت و نقش سامانه های الکترونیکی ، و تأثیر چشمگیر آن درافزایش بهره وری سازمان ها در سطح جهان ، سازمان های دولتی و خصوصی زیادی را بر آن داشته تا از آن به عنوان یک ابزار خوب مدیریتی و مؤثر در امر تصمیم گیری بهره گیرند ؛ که سازمان “اداره ی ثبت شرکت ها” یکی از این سامانه هاست. اداره ی ثبت شرکت ها با استفاده ی سنجیده و آگاهانه از فناوری های اطلاعاتی سعی کرده تا با ایجاد این سامانه جدا از هموار کردن راه ، و ابزاری برای اثر بخشی و توسعه ی بیشتر ؛ به مبارزه با فساد و نظارت و شفافیت بیشتر هم کمک کند.

پس با توجه به اینترنتی‌شدن روند ثبت یک شرکت ، این کار دیگر کاری طاقت‌ فرسا نیست. با الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت و مطالعه ی راهنمای سامانه ی ثبت شرکت ها می‌توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید. این راهنما به چگونگی تهیه ی کلیه ی مدارک و اقدامات قانونی ثبت شرکت و پیگیری آن می‌پردازد.
اولین قدمی که می بایست برای ثبت شرکت تجارتی خود ، قبل از وارد شدن به سامانه بردارید ، مشخص کردن سهامداران و درصد سهام هریک از آن هاست. زیرا که صاحبان اصلی شرکت سهامداران اند که به نسبت سرمایه و آورده شان در سود یا زیان شرکت شریک اند. از طرف دیگر در گوشه ی ذهن تان به دنبال نام مناسب که حداقل تشکیل شده از سه جز باشد بگردید. و در کنار آن گواهی عدم سوپیشینه ی مدیران و بازرسین مدنظرتان را با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ی ده ، قبل از ورود به سامانه ی ثبت شرکت ها آماده کنید و گواهی برابراصل مدارک شناسایی شان را از دفاتر اسناد رسمی تهیه کنید.

طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

در اداره ثبت شرکت ها ثبت موسسات غیر تجاری نیز انجام میشود.موساتی که به انجام امور غیر تجاری میپردازند.مانند کارهای علمی.

 

آیین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری ؛ چنین تعریف میکند :” مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مذکور در ماده ۵٨۴ قانون تجارت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می‌شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.”

 

این موسسات به دو دسته تقسیم میشوند.

 

موسساتی که هدف آنها از تشکیل منافع مادی و تقسیم آن بین اعضا باشد مانند مدارس غیرانتفاعی و موسسات آموزشی و موسسات حقوقی   و موسسات خدمات شهری این موسسات باید پس از به ثبت رساندن موسسه باید مجوز فعالیت خود را از مرجع ذیربط اخذ کنند .

موسساتی که هدف آنها از تشکیل منافع مادی برای خود و اعضاشان نباشد مانند احزاب سیاسی و انجمن های اسلامی و فعالان اجتماعی  به این موسسات ؛موسسات غیر انتفاعی میگویند.این موسسات هنگام ثبت توسط اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام میشوند و در صورت نبود مشکل به ثبت میرسند .

مدارک لازم برای ثبت موسسه های غیر تجاری :

مدارک لازم جهت ثبت موسسه غیرتجاری به شرح زیر است :

 

تکمیل فرم تقاضانامه و به امضا رسیده توسط شرکا

انتخاب نام مناسب برای موسسه

2 جلد اساسنامه تکمیل شده و به امضای شرکا رسیده باشد

2 نسخه صورت جلسه مجمع موسسان

کپی مدارک احراز هویت شرکا

حداقل برای تشکیل موسسه 2 نفر میباشد

حداقل سرمایه هر میزان میتواند باشد

در صورت نیاز اخذ مجوز لازم از مرجع ذیصلاح

پس از ارائه مدارک مورد نظر و در صورت نداشتن مشکل و نقص در اداره ثبت باید هزینه های مربوطه را پرداخت کرد .

 

سپس ثبت موسسه مورد نظر انجام میپذیرد بعد از این مراحل آگهی تاسیس باید به امضای رییس شرکت ثبت برسد. بعد از این مراحل یک نسخه از مدارک با مهر اداره ی ثبت به شخص احراز هویت شده تقدیم میشود .سپس باید برای آگهی در روزنامه اقدام کرد .

 

پس آگهی در روزنامه های کثیرالنتشار کار ثبت موسسه به پایان میرسد .

 

 

 

ثبت موسسه و شرکت

  • بانک اطلاعات ثبتی

منظور از موسسات حقوقی موسسه هایی است که رابط بین وکیل و موکل میباشند . و در زمینه های امور وکالت توسط کارشناسان و وکلای حقوقی و رسمی دادگستری ایجاد میشوند .

 

همچنین در زمینه های مشاوره خانواده و وکالت خانواده فعالیت دارند .

 

این موسسات غیر تجاری میباشند . و در حوزه های حقوقی اعم از حقوق بانکی مالیاتی کیفری و… فعالیت دارند .

 

ارائه این قبیل خدمات از طریق موسسات حقوقی یک امر سنجیده شده و کارشناسی است زیرا این موسسات به طور دقیق با این امور اشنا هستند . و با خطای کمتری انجام میدهند .

 

متقاضیان میتوانند با حداقل مدرک کارشناسی رشته ی مرتبط اقدام به ثبت موسسه ی حقوقی کنند.

 

ارکان موسسات حقوقی :

هر یک از موسسات حقوقی دارای مدیر (مدیران ) و مجمع عمومی میباشد .

 

مجمع عمومی متشکل از سهام داران است که آنها تعیین میکنند چه کسی یا کسانی موسسه را مدیریت کند . حدود اختیارات مدیر یا مدیران را مجمع عمومی مشخص میکند .

 

شرایط ثبت موسسات حقوقی :

حداقل 2 نفر از شرکا باید برای ثبت موسسه حقوقی اقدام کنند . که حداقل یک نفر وکیل دادگستری با سابقه 10 سال وکالت باید عضو موسسان باشد .

 

اعضای موسسه باید شرایط زیر را داشته باشند و آنها را رعایت کنند :

 

تمدید مکرر پروانه وکالت

عدم داشتن دفتر وکالت و یا عضویت در موسسه های حقوقی دیگر

عدم سوپیشینه و داشتن محکومیت از درجه 4 به بعد

نداشتن فساد و عدم انجام فعالیت های در تضاد با شغل و شئونات وکالت

در صورت عدم داشتن یکی از شرایط و رعایت نکردن آنها  عضو مذکور ازعضویت در در موسسه عزل میگردد و چنانچه با خروج وی تعداد اعضا از حد نصاب کمتر گردد ؛ اعضا موظف هستند طی مدت 30 روز عضو جدید با شرایط بالا را به کانون وکلا اعلام نمایند.

 

ثبت موسسه حقوقی

 

سایر شرایط ثبت موسسه حقوقی :

ثبت موسسه حقوقی منوط به ارائه پروانه ی تاسیس که از سوی قوه ی قضاییه است میباشد ،این پروانه مدت دار است و تمدید ثبت موسسه تابع تمدید پروانه است.

همانطور که گفته شد تعداد اعضا جهت ثبت حداقل 2 نفر است

سرمایه موسسه میباست نقدی باشد و حداقل آن 1000000 ریال میباشد .

یکی از وکلای موسس باید بیش از 10 سال سابقه وکالت داشته باشند.

تابعیت موسسه باید ایرانی باشد و غیر از ایرانی تابعیت دیگری مورد قبول نیست .

اساسنامه موسسه حقوقی باید ابتدا باید مورد تایید و ثبت کانون وکلای دادگستری برسد و سپس در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مورد ثبت قرار بگیرد .

در اساسنامه میباست نام موسسه و اعضای موسس و مشخصات و محل اقامتشان ذکر شود . هر گونه تغییر در ارکان و اساسنامه باید در کانون وکلا تایید شود . و جهت انتشار و ثبت به اد اره ی ثبت شرکت ها داده شود .

طی یک ماه از انتشار آگهی یک نسخه از آگهی باید به کانون وکلا داده شود .

اسامی همه وکلای همکار در موسسه که به تصویب مجمع عمومی رسیده اند و در کانون وکلا تایید شدند برابر ماده 3 باید به اداره ثبت شرکت ها اعلام شوند تا در روزنامه رسمی آگهی شوند.

در بند 2 اساسنامه موضوع موسسه حقوقی ذکر میشود.منظور از  عبارت فوق (مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری) همه ی امور حقوقی را شامل میشود .

برای انتخاب نام موسسه باید کلمه “موسسه” ذکر شود . نام های انتخابی باید دارای معنا و مفهوم باشند. دارای 3 سیلاب باشد .لاتین و بیگانه نباشد و در اخر مطابق با عرف و شرع اسلام باشد .

مدارک لازم جهت ثبت مؤسسه حقوقی:

دو نسخه اساسنامه تکمیل شده موسسات حقوقی

دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده موسسات حقوقی

کپی مدارک احراز هویت برابر با اصل در دفاتر اسناد رسمی همه اعضا

مدارک شناسایی نماینده شخص حقوقی

کپی آخرین روزنامه رسمی

معرفی نامه نماینده زمانی که اعضا هیات مدیره از اشخاص حقوقی باشد.

ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی یکیاز اعضای هیئت مدیره

ارائه قیم نامه و وکالتنامه

 

 

 

ثبت موسسه حقوقی

  • بانک اطلاعات ثبتی

قانون ثبت شرکت  مصوب سال 1310 است . در راستای تصویب همین قانون دایره ای به نام ثبت شرکت ها و علایم تجاری وثبت اختراعات زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک تشکیل شد .

 

سپس به موجب این قانون ، آیین نامه 1327 به نام اداره ثبت شرکت ها و علایم تجاری و ثبت اختراعات و بعد از پیوستن ایران به کنوانسیون کشور فرانسه مصوب سال 1327 در راستای حمایت از مالکین صنعتی و تجاری و کشاورزی به عنوان اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تشکیل شده از دو اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و اداره مالکیت صنعتی ایجاد گردید .

 

می توان گفت به موجب اجرای دقیق و همه جانبه اصل 44 قانون اساسی من جمله حوزه های فعالیت های سازمان که میتوانند در راستای اجرای اوامر رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نقش به سزایی داشته باش.

 

 اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به دلیل ثبت شرکت نقش مهمی در هویت دادن به نهادهای اقتصادی و همچنین ایجاد امنیت در اقتصاد و پایدار کردن سرمایه های سرگردان دارد همچنین از لحاظ مالکیت صنعتی تاثیر بسزایی از جمله اقتصادی کردن اختراع ها و طرح های صنعتی و علامت های تجاری و نیز حمایت از تجارت وبازرگانی دارد .

در سال 1385 طبق مجوز شماره 194000/624 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ؛ اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به دو اداره تقسیم گردید. (اداره کل مالکیت صنعتی و اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری )

همچنین آیین نامه های ثبت شرکت ها مصوب سال 1340 در سال 1386 از سوی ریاست محترم قوه قضاییه اصلاح گردید و به طور عملی این دو اداره ایجاد شد .


سازمان ثبت شرکت ها

وظایف اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری :

اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری دارای وظایف معیینی به موجب ماده دو طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها به شرح زیر است :

 

ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری ایرانی و اعمال تغییرات بعدی در حوزه تهران

ثبت دفاتر تجاری و غیر تجاری حوزه تهران

پلمپ دفاتر تجاری و غیر تجاری حوزه تهران

ثبت نمایندگی و شعب شرکت های خارج از کشور در ایران و اعمال تغییرات بعد از ثبت

ثبت موسسه های خارج از کشور در ایران

تعیین نام های شرکت های غیر ایرانی و موسسات غیر تجاری در بدو ثبت در سراسر کشور

 

 

 

سازمان ثبت شرکت ها

  • بانک اطلاعات ثبتی

علامت تجاری یا برند؛ سمبل و شکلی است که تولیدات و خدمات شرکت ها و موسسات را با هم متمایز میکند .

بر طبق ماده 30 قانون علامت تجاری ؛منظور از علامت جمعی یا علامتی تجاری موارد زیر است :

  • منظور از علامت تجاری نشان و شکل قابل دیدی، که بتوان به وسیله ی آن تولیدات و خدمات اشخاص حقوقی و حقیقی را از هم متمایز کرد

  • منظور از علامت جمعی نشان و شکل قابل دیدی که در اظهارنامه ثبت  با عنوان علامت جمعی ذکر میشود و میتواند همه خصوصیات محصولات و خدمات شرکت ها و موسسات را با هم متمایز کند  .

  • منظور از نام تجاری اسمی است که معرفی کننده و تعیین کننده ی اشخاص حقوقی و حقیقی می باشد .

مزایای ثبت علامت تجاری :

از مزایای ثبت علامت تجاری میتوان موارد زیر را ذکر کرد :

به وسیله ی ثبت علامت تجاری محصولات مشابه از یکدیگر تشخیص داده میشوند .

  • محصولات شرکت ها با هم متمایز میشوند .

  • برای دریافت تسهیلات و وام میتواند لازم باشد .

  • ابزاری برای بازاریابی و ایجاد شهرت میباشد .

  • یکی از ضروریت های موافقت نامه های اخذ نمایندگی است .

  • برای کسب و کار ارزشمند است

  • ابزاری برای تشویق تولیدکنندگان در بهبود کیفیت و کمیت محصولاتشان میباشد .

  • یکی از منابع مستقیم درآمد از محل حق امتیاز ها است .

ثبت علامت تجاری

علامت تجاری قابل ثبت :

هر گونه کلمه و حرف و عدد و عکس و شکا و تصویر یا ترکیب آنها برای علامت تجاری استفاده میشود .

در بعضی از کشورها شعارهای تبلیغاتی همچنین برای علامت تجاری بکار میرود.

 نباید از واژه های عام برای شرکت استفاده کرد مثل میز ، صندلی و…

از واژه های توصیفی نباید استفاده کرده نظیر شیرین , ترش و …

علائم تجاری با موازین شرعی دین اسلام در تضاد باشند

گمراه کننده و فریب دهنده نباشند

تکراری نباشند . از علائم رسمی دولت استفاده نشود .

بطور کلی طبق ماده 32 قانون علائم تجاری :

  • علامت هایی که نتواند محصولات و خدمات شرکت ها را متمایز کند قابل ثبت نیستند.

  • با موازین عرفی و شرعی در تضاد نباشند .

  • گمراه کننده و فریب دهنده مشتری نباشد

  • تقلیدی از علام تجاری دیگر  و نشانه های دولتی و پرچم کشور ها نباشد تکراری نباشد

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری :

  • تکمیل و تحویل اظهارنامه به صورت فایل الکترونیکی در سامانه اداره ثبت املاک و اسناد 

  • مدارک احراز هویت برای اشخاص حقیقی (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )

  • برای اشخاص حقوقی آخرین روزنامه رسمی و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص صاحب امضا

  • در صورتی که ثبت به وسیله ی نماینده قانونی انجام میشود ؛ مدارک فرد مذکور

  • ارائه 10 نمونه از علامت تجاری به صورت تصویر گرافیکی یا کپی در صورتی که علامت دارای ابعاد میباشد (سه بعدی یا بیشتر ) تصویر از تمامی ابعاد

  • مدارک مربوط به فعالیت به طور مثال جواز تاسیس , پروانه کسب ,…

  •  
  • در صورت استفاده از حق تقدم مدارک آن نیز باید ضمیمه اظهارنامه شود .

  • ارائه نسخه از قوانین و شرایط و ضوابط  استفاده از علامت جمعی و همچنین تاییدیه ی مقام ذیربط

  • ارایه رسیدهای مربوط به هزینه های ثبت علامت ؛ هزینه اظهارنامه برای اشخاص حقوقی و حقیقی جدا میباشد

مدت اعتبار قانونی علامت تجاری ثبت شده  :

مدت زمان اعتبار ثبت علامت تجاری از تاریخ ثبت به مدت ده سال میباشد.در صورت اتمام مدت یک مهلت 6 ماهه ارفاقی تعیین میشود و پس از آن با پرداخت هزینه ی تمدید و جریمه تاخیر ثبت علامت تمدید دوباره می شود .

 

 ثبت علامت تجاری

  • بانک اطلاعات ثبتی

شرایط ثبت شرکت ها

تاسیس شرکت جدا از مراحلی که باید برای ثبت آن پیمود دارای شرایط عمومی و اختصاصی است

 

شرایط ثبت شرکت 

شرایط عمومی ثبت شرکت

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی  میتوانند در ایران شرکت ثبت نمایند .

 

افراد غیر ایرانی نیز میتوانند در ایران به صورت 100 درصد مالکیت به ثبت شرکت بپردازند .

 

افراد  متقاضی باید از صحت عقل و خرد برخوردار باشند و حداقل سن 18 سال میباشد.

 

چند شرکت نیر میتوانند با هم شرکتی دیگر ثبت نمایند .

 

افرادی که دارای سوپیشینه هستند نیز میتوانند شرکت ثبت نمایند به شرط آنکه جز هیئت مدیره و یا مدیرعامل نباشند .

 

انتخاب موضوع قانونی ؛انتخاب موضوعی مشخص که با موازین دینی و عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایران در تضاد نباشد.همچنین موضوع مورد نظر باید معین باشد

 

شرایط  اختصاصی ثبت شرکت :

ثبت شرکت مبنی بر تنظیم شرکت نامه است .به همین دلیل باید نوع شرکت و نحوه ی همکاری شرکا مشخص شود . به همین دلیل باید موارد زیر را تعیین کرد.

 

تعیین سود و زیان شرکت و نحوه تقسیم آن

 

انتخاب سهامداران و اعضا و شرکا که باید حداقل 2نفر باشند

 

همکاری بین شرکا

 

انتخاب بازرس های قانونی؛ برای شرکت های سهامی این مورد الزامی است .

 

سرمایه گذاری ؛اعم از مالی و غیر مالی. حداقل سرمایه برای هزینه های ثبت و همچنین سرمایه اولیه یک میلیون است .

 

اماده کردن مدارک ثبت شرکت ها

 

تعیین سود و زیان شرکت و نحوه تقسیم آنها بین شرکا و سهامداران

 

اگر شرکت تجاری است ؛ انجام فعالیت های بازرگانی




شرایط ثبت شرکت



  • بانک اطلاعات ثبتی

برای ثبت شرکت ابتدا لازم است که تمام قوانین و آیین نامه ها را بررسی کرده سپس به ثبت شرکت پرداخت .

 

قدم اول این است که نوع فعالیت شرکت و قالب کاری آن را مشخص کنیم در زیر به اختصار انواع شرکت ها و قالب بیشتر شرکت ها و موسسات را ذکر شده است :

 

شرکت تعاونی , شرکت سهامی عام , شرکت سهامی خاص ,شرکت مختلط سهامی , شرکت مختلط غیر سهامی ,شرکت تضامنی , شرکت نسبی ,شرکت با مسئولیت محدود

 

قدم بعدی مشخص نمودن اعضای هیئت مدیره و شرکا و سهام آنها و همچنین سرمایه اولیه با توجه به نوع شرکت های ذکر شده است .

 

شرکت تعاونی :

حداقل 7 نفر میتوانند جز شرکا باشند ، سرمایه اولیه هر میزانی میتواند باشد ؛ حداقل هئیت مدیره بین 3 تا 7 نفر است .

 

شرکت سهامی عام :

حداقل 5 نفر جز شرکا میتوانند باشند .سرمایه اولیه حداقل 500 هزار تومان است و حداقل اعضای هیئت مدیره 5 نفر میباشد.

 

شرکت سهامی خاص :

حداقل شرکا 3نفر و حداقل سرمایه 100 هزار تومان و حداقل اعضای هیئت مدیره 3 نفر است.

 

شرکت مختلط سهامی

حداقل شرکا 2 نفر و حداقل سرمایه هر میزانی میتواند باشد . حداقل اعضای هیئت مدیره 1 نفر است .

 

شرکت مختلط غیر سهامی

حداقل شرکا 2 نفر است سرمایه هر میزانی میتواند باشد .هیئت مدیره نیز یک نفر یا بیشتر

 

شرکت تضامنی

حداقل شرکا 2 نفر است سرمایه هر میزانی میتواند باشد .هیئت مدیره نیز یک نفر یا بیشتر

 

شرکت نسبی

حداقل شرکا 2 نفر است سرمایه هر میزانی میتواند باشد .هیئت مدیره نیز یک نفر یا بیشتر

 

شرکت با مسئولیت محدود

حداقل شرکا 2 نفر است سرمایه هر میزانی میتواند باشد .هیئت مدیره نیز یک نفر یا بیشتر

مراحل ثبت شرکت

 

مدارک:

مرحله ی بعدی اماده کردن مدارک لازم برای ثبت شرکت است :

 

دو نسخه اظهارنامه شرکت

دو جلد اساسنامه

صورت جلسه مجمع عمومی موسسان 2 نسخه

صورت جلسه هیئت مدیره همراه امضای مدیر 2 نسخه

مدارک احراز هویت اعضای هیئت مدیره شرکا و سهام داران (کپی شناسنامه و کارت ملی که در دفتر اسناد رسمی برابر اصل شده اند )

گواهی پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه شرکت از بانک حساب شرکت

ارائه کپی و اصل سند مالکیت یا اجاره نامه ی شرکت

تقویم نامه ی کارشناس رسمی دادگستری

ارائه گواهی سوپیشینه تمامی اعضای شرکت

اقرارنامه تمام اعضای هیئت مدیره مبنی بر اینکه کارمند دولت نیستند و مدیر عامل در شرکتی دیگر پست مدیریتی ندارد .

ارائه مجوز فعالیت از وزارت مربوطه

ارائه روزنامه رسمی

بعد از اماده کردن مدارک مورد نظر باید به  سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها رجوع کرده و اطلاعات موجود در سایت را تکمیل کرد . همچنین لازم است مدارکی را در سایت آپلود کرد.

 

برای ثبت شرکت لازم است که نامی برای شرکت تعیین کنیم

 

نام گذاری شرکت :

باید در نام گذاری شرکت در نظر داشت نام انتخابی ایرانی باشد , حداامکان مربوط به فعالیت شرکت باشد , تکراری نباشد یعنی به ثبت نرسیده باشد , معنا و مفهوم داشته باشد .خلاف  قوانین و موازین عرف و شرع نباشد .

 

برای بررسی وجود نام شرکت میتوان در سامانه شناسه ی ملی نام مورد نظر را جستجو کرد

 

با انتخاب نام کد رهگیری داده میشود.

 

بعد از تکمیل تمامی مراحل در سامانه یک شماره ثبت دریافت خواهید کرد که برای چاپ روزنامه لازم است .

 

سپس باید نسخه های اصلی صورت جلسه ها و ضمیمه ها را امضا و ار طریق پست پیشتاز به آدرس داده شده در تاییدیه پذیرش ارسال کرد .

 

پس از ارسال و بررسی مدارک ممکن است یکی از این حالت ها رخ دهد :

 

صدور آگهی

رد پرونده

وجود نقص در پرونده

سپس باید در اداره ی ثبت حاضر شد و پیگیری پرونده را جویا شد و مدارک و پرونده ها را امضا کرد .

 

آخرین مرحله درج آگهی در یک روزنامه رسمی است ؛ که در آن خلاصه شرکت نامه وضمیمه های مربوطه به آن طبق آیین نامه وزارت دادگستری ذکر میشود.



مراحل ثبت شرکت

  • بانک اطلاعات ثبتی

استعلام شماره ثبت و شناسه ملی شرکت :

بعد از ثبت شرکت در اداره ی ثبت و پایان کارها ؛ اداره ثبت شرکت ها یک شماره به عنوان شماره ثبت به شرکت مورد نظر میدهد. به وسیله ی این شماره شرکت مورد نظر شناخته میشود . این شماره گاهی ممکن است مشابه دیگری داشته باشد به همین دلیل سازمان املاک و اسناد کشور شماره دیگری را برای هر شرکت اختصاص داده است .

 

این شماره به نام شناسه ی ملی به اشخاصی حقوقی تخصیص داده میشود؛ این شناسه ی 11 رقمی منحصربفرد است .

 

برای استعلام وجود یا عدم وجود شرکت ها از شناسه ملی و شماره ثبت استفاده میکنند .

 

مشخصات شماره ثبت :

یکی از راه های احراز هویت شرکت ها است

 

بدون تغییر است

 

شرکت بدون شماره ثبت غیر قانونی است

 

به وسیله شماره ثبت هویت افراد حقوقی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک ، وزارت کشو و … قابل شناسایی است.

 

مزایای شماره ثبت و شناسه ملی

 

یافتن آدرس شرکت

 

بررسی غیر قانونی بودن یا قانونی بودن شرکت

 

بررسی نوع فعالیت و خدمات شرکت

 

روش استعلام شناسه ملی و  شماره ثبت شرکت

برای استعلام شناسه ملی و شماره ثبت شرکت میتوان رجوع به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کرد .

 

 استعلام شماره ثبت و شناسه ملی

برای استعلام حداقل باید یکی از موارد زیر در دست باشد :

 

شماره ملی

 

شماره ثبت

 

نام شخصیت

 

لازم به ذکر است این سامانه مدام در حال بروز رسانی است تا شرکت های تازه تاسیس را وارد سامانه کند .همانطور که گفته شد وارد کردن یکی از مشخصات بالا ضروری است وقتی یکی از آنها را وارد شد درصورت صحیح بودن دو اطلاعات دیگر نماینگر میشود .

 

با وارد کردن یکی از فیلد ها مشخصاتی از قبیل نوع شخصیت ، سازمان ثبت کننده و وضعیت نمایان میشود .

 

اطلاعات و مشخصات مربوط به شرکت ها و موسسات غیر تجاری در این سامانه قابل رویت است

 



 استعلام شماره ثبت شرکت

  • بانک اطلاعات ثبتی

منظور از کارت بازرگانی مجوزی است که از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن برای امور تجاری صادرات و واردات صادر میگردد و و اعتبار آن از تاریخ صدور به مدت یک تا 5سال میباشد .

 

این مجوز به دارنده ی آن چه شخص حقوقی و یا حقیقی اجازه ی تجارت با خارج از کشور را میدهد .

 

کاربردهای کارت بازرگانی :

صدور کارت بازرگانی کاربردهای زیادی در تجارت و اقتصاد دارد .

 

این مجوز برای علائم تجاری و ثبت نام های ، غیر فارسی و لاتین کاربرد دارد.

با کارت بازرگانی میتوان به صادرات و واردات کالاهای مجاز در مناطق آزاد پرداخت .

ترخیص کالا از گمرک

ثبت سفارش از مناطق آزاد

کارت بازرگانی

 

شرایط  لازم برای صدور کارت بازرگانی اشخاص حقیقی:

اشخاص حقیقی حداقل باید 21 سال تمام باشند.

کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت از خدمت

داشتن 3 سال سابقه کار و فعالیت در امور تجاری

محل کار ثابت و مربوط به فعالیت تجاری

دارا بودن حساب جاری در یکی از بانک ها

دارا بودن پروانه کار

استخدام نبودن در ادارات و دستگاه های دولتی

مدارک لازم

اظهارنامه ثبت نام در دفتر بازرگانی این برگه باید به گواهی اداره ثبت شرکت ها برسد

گواهی عدم سوپیشینه

فرم تکمیل شده کارت بازرگانی و عضویت

حساب مالیاتی مبنی بر مانع نبودن صدور کارت بازرگانی

مدارک احراز هویت متقاضی

3قطعه عکس 6×4

مدارک تحصیلی حداقل دیپلم

کارت پایان خدمت یا معافیت

دارا بودن حساب جاری که به امضای ریس بانک مربوطه رسیده باشد مبنی بر استفاده از آن

ارائه کد اقتصادی با ثبت نام در Tax.gov.ir

حضور در کلاس های آموزشی

سند مالکیت 6 دانگ به نام متقاضی برای آدرس دفتر کار یا اجاره نامه ی محضری به نام متقاضی

شرایط و مدارک لازم برای صدور کارت بازرگانی اضخاص حقوقی و شرکت ها :

اظهارنامه ثبت نام در دفتر بازرگانی این برگه باید به گواهی اداره ثبت شرکت ها برسد

اساسنامه ی شرکت

دارا بودن کد بازرگانی

آدرس شرکت و سند یا اجاره نامه ی آن که به نام شرکت است

حساب جاری شرکت

گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت

فرم تکمیل شده کارت بازرگانی و عضویت

حساب مالیاتی مبنی بر مانع نبودن صدور کارت بازرگانی

مدارک احراز هویت اعضای هیت مدیره

3قطعه عکس 6×4 مدیر عامل

همچنین صدور کارت بازرگانی هزینه هایی دارد که باید پرداخت شود .

 

لازم به ذکر است در صورتی که دارنده ی کارت بازرگانی خلافی از قبیل قاچاق کالا انجام دهد کارت وی ابطال میگردد .




کارت بازرگانی برای ثبت شرکت

  • بانک اطلاعات ثبتی

منظور از طرح صنعتی قالبا برای شکل و ظاهر یا فرم یک محصول به کار میرود که طی یک فرایند صنعتی شکل میگیرد .

 

مانند بسته بندی خاص یک کالا

 

طرح صنعتی باید ابتکاری روی یک محصول باشد که محصول مورد نظر را منحصربه فرد کند.

 

لازم است اگر طرح خاصی برای محصولی  ابداع شد به سرعت قبل از عرضه، به ثبت برسد تا از کپی کردن آن توسط دیگران جلوگیری شود .

 

طرح صنعتی چگونه است :

به طور کلی طرح صنعتی عبارت است از :

 

طرح  های سه بعدی مثل نمای یک کالا

طرح های دو بعدی

تلفیقی از دو بعدی و سه بعدی

به طور خلاصه میتوان گفت هر گونه خطوط و رنگ و اشکال بعد دار  به طوری که ظاهر یک محصول را تغییر بدهد طرح صنعتی محسوب میشود .این تغییر نباید در فیزیک محصول تاثیر بگذارد .

 

این تغییرات باید باعث زیبا شدن و منحصربفرد شدن محصول شود و در جذب مشتری تاثیر بسزایی داشته باشد .

 

طرحای صنعتی شامل : اسباب بازی ها ، تولیدات صنعتی و خانگی و اداری ، صنایع دستی ، مبلمان اداری و خانگی ,ابزارآلات و تجهیزات پزشکی ، اتومبیل ها و … باشد . طرح صنعتی عموما شامل همه محصولات و تولیدات میشود .

 

 

 طرح صنعتی

 

 

مزایای ثبت طرح صنعتی :

 

در صورتی که طرح خاصی را ابداع شد بهتر است بعد  از بررسی برای عدم وجود در بازارها داخلی و جهانی به ثبت آن پرداخته شود .

 

ثبت طرح صنعتی باعث میشود :

 

قیمت محصول بالا رود.

ظاهر جذاب و زیبا و یا کارآمد باعث جذب مشتری میشود .

منحصربفرد شدن محصول ؛ ممکن است محصول در بازار باشد اما ظاهر آن باعث تفاوت و منحصربفرد بودن شود .

طرح های خاص در ذهن ها ثبت میشود .

رقابت در کسب و کار زیاد شود .

خاص بودن محصول ممکن است به جهانی شدن آن بیانجامد.

طرح صنعتی

 

طرح هایی که ثبت نمیشوند :

 

در ابداع طرح باید بسیار دقیق و نوآور بود . و نکاتی را رعایت کرد :

 

طرحی که حاوی علائم اختصاری خاصی باشد مثل نشانه ها رسمی

طرحی که مشخصات فیزیکی و فنی محصول را تغییر میدهند

طرح هایی که با موازین شرعی و عرفی ادیان مختلف بخصوص اسلام در تضاد باشند

طرحی که اصالت و نوآوری نداشته باشد

مشابه آن در بازارهای داخلی و جهانی وجود داشته باشد .

طرح هایی که فقط در یک جای خاص ساخته میشود ثبت نمیشوند

اشکال هندسی نباشد

به الکتریسیته وابسته نباشد

طرح هایی که شکل ثابت ندارند

طرح نباید در طبیعت وجود داشته باشد

چگونگی ثبت طرح صنعتی :

 

در ابتدا لازم است طراح بعد از بررسی عدم وجود طرحش درخواست ثبت طرح خود را در اداره ثبت طرح صنعتی کند .این کار توسط اظهارنامه صورت میگیرد که شامل شکل طرح، مواد استفاده شده در آن ،رسم ماکت طرح در صورت سه بعدی بودن است .

 

در اظهارنامه دو نوع مالکیت موجود است ؛ مالکیت مادی و معنوی

 

طراح مالک معنوی طرح است و متقاضی ثبت طرح صنعتی مالک مادی .

 

مدارک مورد نیاز :

 

متقاضی محترم باید به سایت اداره ثبت طرح صنعتی مراجعه نموده و اقدام به ثبت نماید .همچنین باید مدارک زیر را داشته باشد :

 

مدارک احراز هویت طراح و مالک

با توجه به ابعاد طرح دو یا سه بعدی بودن آن ؛ 5 نمونه شکل و یا تصویر از همه ابعاد

در صورت درخواست اداره ی ثبت ؛ ارائه ماکتی از طرح با مشخصاتی که درخواست میکنند .

رسید پرداخت هزینه ها

مدارک مربوط به حق تقدم



  • بانک اطلاعات ثبتی

در صورتی که شخصی مدعی باشد نرم افزار تولیدی وی شرایط یک اختراع را دارد و نوآوری و ابتکار محسوب میشود ؛ برای بررسی اختراع نرم افزار خود جهت تشخیص  میتواند مراحل زیر را طی کند .

 

معیار های پذیرش ثبت اختراع نرم افزار:

نرم افزار مورد نظر در سطح جهان جدید باشد.

از ابتکار برخوردار باشد .

در صنعت کاربرد داشته باشد و قابل پیاده سازی و اجرا باشد .

طبقه بندی نرم افزار :

 

نرم افزار ها به 3 دسته کلی تقسیم میشوند :

 

خدماتی : مربوط به رشته ها و حوزه های مختلف در خدمات

سیستمی : مربوط به حوزه های صنعت

کاربردی

با توجه به سوابق ثبت نرم افزار ها اکثر نرم افزار های خدماتی و سیستمی ثبت اختراع نشده اند؛ لازم به ذکر است که متقاضیان محترم این به این نمته دقت کنند .

ثبت اختراع نرم افزاری

 

ثبت اختراع نرم افزاری

 

مراحل ثبت اختراعات نرم افزاری :

 

متقاضی ابتدا باید تمامی شراید و قوانین و آیین نامه ها ی ثبت اختراع و همچنین قوانین حمایت از پدیدآوردندگان نرم افزار های رایانه را مطالعه کند  سپس به سامانه اداره کل مالکیت صنعتی  http://iripo.ssaa.ir   مراجعه نموده و اقدامات مربوطه را انجام دهد .

 

لازم به ذکر است که تایید فنی برای ثبت نرم افزار با تایید فنی ثبت اختراع  نرم افزار متفاوت میباشد ؛ تاییدیه فنی ثبت نرم افزار شامل حمایت از حق کپی رایت است و در مدت زمان کمتری اخذ میشود و از تایید فنی ثبت اختراع راحت تر می باشد .

 

متقاضیان محترم باید به سایت اداره ثبت مالکیت صنعتی http://ip.ssaa.ir رجوع کرده و پس از  طی مراحل ثبت اختراع ؛ و بررسی شدن پرونده ی نرم افزار مذکور و صدور نامه استعلام از مرجع شورای انفورماتیک و و رویت آن و پیگیری ها به ثبت نرم افزار خود بپردازند .

 

متقاضی محترم باید 4 نسخه لوح فشرده به شورای عالی انفورماتیک ایران ارائه کند که شامل موارد زیر است :

 

تکمیل فرم های موجود در سایت http://iripo.ssaa.ir اداره ثبت مالکیت صنعتی و سایت شورای عالی انفورماتیک کشور   http://www.shci.ir  و چاپ و اسکن آنها

اسکن تمامی مدارکی که به دبیرخانه شورای عالی کشور ارسال شده

اسکن اظهارنامه ثبت اختراع

ارایه رزومه شخص متقاضی و معرفی یکی از اساتید مربوط به نرم افزار

ارائه مستندات حاوی شرح پیشینه نرم افزار توضیحاتی در مورد تفاوت های نمونه های مشابه , بررسی های انجام شده روی نرم افزار (شرح و توصیف نرم افزار )

درصورتی که نرم افزار جزئی از سخت افزار میباشد ؛ ارائه پاورپوینت شرح نرم افزار

 نرم افزار مورد نظر

نرم افزار های لازم برای نصب نرم افزار مذکور

همه ی 4 نسخه لوح فشرده باید با درج نام و نام خانوادگی متقاضی باشد همچنین دارای قفل سخت افزاری باشند( هر نسخه جداگانه )

 

دستورالعمل های تکمیلی و همچنین نمونه ی فرم ها را در سایت دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ملاحظه کنید

 

 

 

 

 

 ثبت اختراع نرم افزاری

 

  • بانک اطلاعات ثبتی