بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

سامانه ثبت شرکت
اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند. و لاجرم دولت و در کنار آن شرکت های خصوصی به سمت بهره گیری از انواع مختلف فناوری های اطلاعاتی سوق پیدا کردند ، هرچند که در ابتدا تحولات ، موفقیت ها ، شکست ها ، چالش ها و مقاومت های فراوانی را از سر گذراندند. به اثبات رسیدن ضرورت و نقش سامانه های الکترونیکی ، و تأثیر چشمگیر آن درافزایش بهره وری سازمان ها در سطح جهان ، سازمان های دولتی و خصوصی زیادی را بر آن داشته تا از آن به عنوان یک ابزار خوب مدیریتی و مؤثر در امر تصمیم گیری بهره گیرند ؛ که سازمان “اداره ی ثبت شرکت ها” یکی از این سامانه هاست. اداره ی ثبت شرکت ها با استفاده ی سنجیده و آگاهانه از فناوری های اطلاعاتی سعی کرده تا با ایجاد این سامانه جدا از هموار کردن راه ، و ابزاری برای اثر بخشی و توسعه ی بیشتر ؛ به مبارزه با فساد و نظارت و شفافیت بیشتر هم کمک کند.

پس با توجه به اینترنتی‌شدن روند ثبت یک شرکت ، این کار دیگر کاری طاقت‌ فرسا نیست. با الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت و مطالعه ی راهنمای سامانه ی ثبت شرکت ها می‌توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید. این راهنما به چگونگی تهیه ی کلیه ی مدارک و اقدامات قانونی ثبت شرکت و پیگیری آن می‌پردازد.
اولین قدمی که می بایست برای ثبت شرکت تجارتی خود ، قبل از وارد شدن به سامانه بردارید ، مشخص کردن سهامداران و درصد سهام هریک از آن هاست. زیرا که صاحبان اصلی شرکت سهامداران اند که به نسبت سرمایه و آورده شان در سود یا زیان شرکت شریک اند. از طرف دیگر در گوشه ی ذهن تان به دنبال نام مناسب که حداقل تشکیل شده از سه جز باشد بگردید. و در کنار آن گواهی عدم سوپیشینه ی مدیران و بازرسین مدنظرتان را با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ی ده ، قبل از ورود به سامانه ی ثبت شرکت ها آماده کنید و گواهی برابراصل مدارک شناسایی شان را از دفاتر اسناد رسمی تهیه کنید.

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

در رابطه با قوانین ثبت شرکت های تجاری یکی از مهمترین مفاهیم شناسه ملی شرکت های ثبت شده می باشد .

بنا بر اطلاعیه هیات وزیران ماده 16 ایین نامه اختصاصی تمامی اشخاص حقوقی ایرانی از جمله دستگاههای اجرایی ، بخش خصوصی و عمومی را موظف به دریافت شناسه ملی کرده می باشند. با اجرایی شدن این آیین نامه انجام هرگونه معاملات، دریافت و ارایه خدمات صرفاَ با ارایه شناسه ملی امکان پذیر است.

شناسه  ملی شرکت چیست ؟

در واقع کاربرد شناسه ملی شرکت ها مشابه کد ملی اشخاص حقیقی می باشد که افراد با استفاده از آن شناسایی می گردند و شامل تمام اطلاعات هویتی افراد می باشد.

شناسه ملی شرکت ها درواقع یک عدد 11 رقمی است که بوسیله آن هویت اشخاص حقوقی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اتاق بازرگانی، سازمان اوقاف و امور خیریه  و حوزه های علمیه، قابل شناسایی خواهد بود. شناسه ملی برای تمام اشخاص حقوقی اعم از بانکها، دهیاری ها، شهرداری ها، ادارات دولتی، مدارس و دبیرستانها، شرکت های خصوصی، موسسات ثبتی عام المنفعه و یا غیر انتفاعی قابل اخذ می باشد.

مهمترین مزایای دریافت شناسه ملی

1-کسب اطلاعات از شرکت، میزان سرمایه و دیگر جزئیات مربوط به شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید.

2-امکان شناسایی بهتر مالک اصلی و واقعی یک برند و دسترسی به آدرس و مشخصات ثبت کننده برند.

3-شرکت اشخاص حقوقی در مناقصات و مزایدات دولتی.

4-تحصیل اعتبار برای شخصیت حقوقی در سراسر کشور.

5-پیوستن به نظامهای مالیاتی.

6-پیوستن به نظام ملی شناسه کالا و خدمات ایران کد.

7-دریافت آگهی تغییرات یاآگهی تأسیس شرکتها بدون پرداخت هزینه.

نکات حائز اهمیت در رابطه با آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی

1-تمامی اشخاص موظفند طبق برنامه زمانی اعلامی سازمانهای ثبت کننده، فرم درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه با اسناد و مدارک لازم که توسط سازمان ثبت کننده اعلام می شود به سازمانهای یاد شده ارائه کنند. (ماده 2 آیین نامه)

2-سازمان های ثبت کننده باید امکان ثبت شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی ایرانی و شماره فراگیر اشخاص خارجی تشکیل دهنده شخص حقوقی را در پایگاه اختصاصی خود ایجاد کنند. به نحوی که اختصاص شناسه ملی به شخص حقوقی منوط به درج شماره شناسه یاد شده گردد. ( ماده 3 آیین نامه)

3-سازمان ثبت کننده پس از اختصاص شناسه ملی در پایگاه باید کارت شخص حقوقی را صادر و از طریق دفاتر پستی تحویل نماید. ( ماده 4)

4- شخص حقوقی دارنده کارت مکلف است با تغییر هر یک از اقلام اطلاعاتی مندرج در کارت یا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی و نیز پایان مدت اعتبار کارت، مراتب را با ارائه اسناد و مدارک به سازمان ثبت کننده اعلام کند تا حسب مورد نسبت به تعویض کارت و یا اصلاح اطلاعات پایگاه مربوط اقدام گردد. ( ماده 5)

5-تمامی دستگاههای اجرایی موظفند نسبت به درج شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد پستی دفتر مرکزی در هرگونه کارت، مجوز و یا گواهی فعالیت اعم از کارت شناسایی اداری و صنفی و غیره اقدام و از ارائه هر گونه مجوز، تسهیلات ، امکانات، عقد قرارداد و قبول شرکت در مناقصه برای اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی خودداری نماید.( ماده 11)

6-تمامی اشخاص حقوقی موظفند بر روی هر گونه کارت، سربرگ اوراق تبلیغاتی ، پروانه ، گواهی های صادر شده ، اوراق مالی و حسابداری و موارد مشابه آن ، شناسه ملی و کد پستی دفتر مرکزی ( اقامتگاه قانونی ) خود را قید کنند. ( ماده 14)

7-واحدهای تابع سازمان از جمله دفترخانه های اسناد رسمی، بنگاه های معاملاتی و سایر واحدهای ذی ربط موظف اند در هنگام تنظیم اسناد در صورتی که هر یک از متعاملین یا مورد معامله مربوط شخص حقوقی باشد، نسبت به درج شناسه ملی و وکد پستی شخص حقوقی در اسناد مربوط اقدام نمایند. ( ماده)

سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی

یکی از پایگاههای اطلاع رسانی در کشور سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشوربه  آدرس http://ilenc.ir/ می باشد. در این سامانه که متفاوت از سامانه ثبت اسناد و یا سامانه ثبت شرکت ها در نظر گرفته شده است می توان به اطلاعات شناسه ملی ، تاریخ تاسیس، تاریخ ثبت شرکت ، نام شخصیت حقوقی ، نوع شخصیت حقوقی، ثبت کننده شخصیت حقوقی، شماره ثبت شرکت ، واحد ثبتی ، کد پستی و محل اقامت قانونی شرکت دست یافت .

 



شناسه ملی ثبت شرکت

  • بانک اطلاعات ثبتی

شر کت تعاونی

جهت بررسی ابعاد شرکت تعاونی در ابتدا می بایست به این نکته مهم اشاره نمود که این شرکت دارای تفاوت هایی بنیادی با سایر قالب های تجاری می باشد ،در واقع تعریف واژه شرکت تعاونی مبتنی بر اصول و قواعدی است که آن را در قالب تعاونی از سایر شرکت ها متمایز می نماید. در تعاونی ها شراکت گروهی از افراد را شاهد هستیم که با هدف سود و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی خود را از طریق خود یاری فعالیت می نمایند.

 

برخلاف قوانین سایر شرکت ها، شرکت تعاونی تنها می‌ تواند فی‌مابین اشخاص حقیقی تشکیل شود و اشخاص حقوقی نمی­‌توانند به‌عنوان شریک وارد این شرکت شوند.

 

در بررسی دیگر خصوصیات شرکت تعاونی می بایست اشاره نمود در شرکت تعاونی سهامدار فقط می تواند یک رای داشته باشد اما در سایر شرکت های تجاری و غیر تعاونی سهامدار بر حسب مقدار و سهام و نوع ان ممکن است چندین رای داشته باشد بنابراین می توان چنین برداشت نمود که در این نوع شرکت کنترل و تصیم گیری با توجه به میزان سرمایه افراد و سهم آنها از شرکت نمی باشد و لذا هرگز کنترل کار و اعمال نظارت با تعداد سهام و میزان سرمایه‌ای که متعلق به شخص است، ارتباط ندارد.

 

در کل از این رویه چنین استنباط می شود که این نوع شرکت از افراد داوطلبی بعضا هم صنف که به منظور دستیابی به نیازهای اقتصادی و اجتماعی خود تلاش می نمایند تشکیل شده است و با اصول تعاونی و به صورت مستقل و به صورت دسته جمعی و به روش دموکراسی (چنانچه اشاره شد حتی میزان سرمایه در رای افراد بی اثر می باشد) اداره می گردد. انواع تعاونی ها می تواند با توجه به نیاز افراد و گستردگی این نیاز کوچک تر و یا گسترده تر فعالیت نماید و همکاری این افراد می تواند در جهت رفع انواع نیاز های خود می تواند در  ابعاد تعاونی های محلی ، ناحیه ای ، ملی ، بین المللی در فداراسیون ها ، اتحادیه ها ، و دیگر فعالیت های دسته جمعی تعریف گردد.

 

 ارکان تصمیم گیرنده شرکت تعاونی

به موجب قانون ماده 29 قانون بخش تعاونی اقتصاد ارکان تعاونی به سه مورد تقسیم می گردد که در پیشبرد  فعالیت  و اهداف شرکت های تعاونی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا به نحو مطلوب تصمیم گیری گردد  .

 

ارکان تصمیم گیرنده در شرکت تعاونی عبارتند از:

 

1- مجمع عمومی 2- هیات مدیره 3- بازرس یا بازرسان

 

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی جهت انجام وظایف قانونی خود با دعوت هیئت مدیره تشکیل گردیده و وظایفش به شرح زیر می باشد:

 

انتخاب هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان برای مدت ٢ سال رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود زیان سایر گزارشهای مالی هیئت مدیره تعیین خط مشی و برنامه تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری واعتبارات وامهای درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره و …. (مواد ٣٣ و ٣٤ و ٣٧).

 

مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضای تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضا هیئت مدیره و یا بازرس و یا بازرسان با حضور حداقل دو سوم اعضا کل مجمع تشکیل می شود . در تعاونی های دارای بیش از پانصد نفر عضو در صورتی که بار اول مجمع با دو سوم اعضا تشکیل نشود بار دوم با نصف به علاوه یک رسمیت خواهد داشت .

 

در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط هیئت مدیره ظرف مدت حداکثر یک ماه وزارت تعاون اقدام به این کار می نماید. وظایف مجمع عمومی فوق العاده تغییر در مواداساسنامه (درحدود قانون) تصمیم گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره و انحلال یا ادغام تعاونی خواهد بود

 

وظایف مجمع عمومی عادی 

ماده 34 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی را به شرح ذیل مقرر کرده است

 

1-انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان

 

2-رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیات

 

3- مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان

 

4- اتخاذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه

 

5- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات

 

6- تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی تعاونی

 

7- سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی قرار می دهد

 

8- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های ثبت شرکت

 

9- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت تعاونی در شرکت ها و اتحادیه ها و اتاق های تعاون و میزان سهام و یا حق عضویت سالانه پرداختی براساس موازین مقرر در این قانون

 

وظایف و اختیارات هیات مدیره

مطابق ماده 37 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح ذیل می باشد

 

1- دعوت مجمع عمومی ( عادی – فوق العاده )

 

2- اجرای اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط

 

3- نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی

 

4- قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضاء به یکدیگر و دریافت استعفای هر یک از اعضاء هیات مدیره

 

5- نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حساب ها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی

 

6- تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم

 

7- تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه هایی که تعاونی در آن ها مشارکت دارد

 

8- تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و اقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب

 

9- تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها یا حق توکیل

 

10- تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز ( یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره به اتفاق مدیر عامل ) برای قراردادها و اسناد تعهد آور تعاونی

 

وظایف بازرس یا بازرسان تعاونی

وظایف بازرس یا بازرسان شرکت های تعاونی به شرح ذیل می باشد

 

1-نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه

 

2-رسیدگی به حساب ها ، دفاتر ، اسناد ، صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب های عملکرد و سود و زیان ، بودجه پیشنهادی و گزارشات هیات مدیره به مجمع عمومی

 

3- رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذی ربط

 

4- تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاونی به هیات مدیره و مدیر عامل و تقاضای رفع نقص

 


ثبت شرکت و علائم تجاری

  • بانک اطلاعات ثبتی

تعریف دفاتر تجاری و بررسی انواع آن

این مطلب با هدف بررسی ماهیت دفاتر تجاری تهیه گردیده است بنابراین در ابتدا مناسب است به ارائه تعریف مناسبی از تجارت بپردازیم.

 

تجارت چیست ؟

تجارت به عنوان یکی از کهن ترین مشاغل بشر در جوامع دارای اهمیت بسیاری بوده است و همواره یکی از فعالیت های پر مخاطب جهت درآمدزایی محسوب گردیده . طبعا  روش های تجارت در هر یک از دوران زندگی بشر با توجه به امکانات و نیاز انسان ها متفاوت بوده است و با توجه به این عوامل تغییر شکل داده است ،چنانچه امروزه نیز با توجه به رشد و پیشرفت جامعه بشری با تغییرات و پیشرفت های چشمگیری مواجه بوده است و شاید امروزه به دلیل گستردگی ابعاد آن از تجارت به عنوان یک علم یاد می شود و افراد بسیاری به جای روش های سنتی تجارت به روش های علمی تجارت  در ابعاد بسیار گسترده تری روی آورده اند.

 

بنا به تعاریفی که از تجارت ارائه گردید دریافتیم که فعالیت در حیطه تجارت چه در ابعاد کوچکتر و چه در ابعاد وسیع نیازمند آگاهی از فن و علوم آن می باشد . از مهمترین فنون در این رشته می توان به فنون دفتر داری و حسابداری اشاره نمود. این فنون که اطلاعات لازم به وضع تاجر و موسسات تجارتی تحصیل و جمع آوری نموده و به تاجر و اشخاص ذینفع امکان می دهد در هر موقع از وضع دارایی ، دیون و مطالبات و تعهدات و پیشرفت یا عدم پیشرفت امور موسسه تجارتی اطلاع حاصل نمایند . علاوه بر این دفاتر تجارتی مهمترین وسیله برای تعیین مالیات موسسات تجارتی بوده و دفاتر مزبور در صورتی که صحیح و طبق قانون تنظیم شده باشند اعتبار زیادی دارند و قوانین کلیه کشورها اساس مالیات موسسات را بر ارقام مندرج در دفاتر تجارتی قرار داده اند.

 

دفاتر تجارتی چیست ؟

طبق ماده 6 قانون تجارت هر تاجری به استثا ی کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه بهموجب نظامنامه قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشند :

 

1- دفتر روزنامه …..2- دفتر کل …..3- دفتر دارایی ……4- دفتر کپیه

 

1– دفتر روزنامه:

مطابق ماده 7 قانون تجارت ” دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات ، دیون و داد و ستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجاری را از قبیل خرید و فروش و ظهر نویسی و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجاری خود را به هر اسم و رسمی که باشد ، وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نماید. دفتر روزنامه اساس حسابداری تجار را تشکیل می دهد و در واقع مهم ترین دفتر تجار محسوب می شود و ملاک سایر دفاتر تجاری نیز می باشد . کلیه معاملات باید بر اساس تاریخ انجام و به طور روزانه و در دفتر ثبت گردد . حداکثر مهلت تاخیر می تواند 7 روز باشد البته این مهلت برای تجاری که دارای ثبت ماشینی هستند به 15 روز افزایش می یابد .

 

2– دفتر کل :

طبق ماده 8 ق. ت دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه خاصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند .

 

دفتر کل یا هفتگی بیانگر معاملاتی است که تاجر در یک هفته انجام داده است به عبارتی ارقامی که در دفتر روزنامه وارد می شوند تجزیه و تحت عنوان حساب های مشخصی در دفتر کل وارد می شوند تا تاجر بتواند معاملات خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد . دفتر کل باید طوری تنظیم شود که جمع ارقام آن با جمع معاملات مندرج در دفتر روزنامه در یک هفته مساوی باشد .

 

3– دفتر دارایی  :

مطابق ماده 9 قانون تجارت ” دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول دیوان مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده و در آن دفتر ثبت و امضاء نماید. این کار باید تا 15 فروردین سال بعد انجام پذیرد  . اطلاعات منتقل به دفتر دارایی از دفتر کل استخراج می شوند

 

تفاوتی که این دفتر با سایر دفاتر تجاری دارد اینست که تاجر باید ذیل آن را امضا کند و صحت مفاد آن را تصدیق نماید به این خاطر که از دفاتر مختلف استخراج می شود و صحت انتقال و مطابقت آن باید با استحضار تاجر باشد . البته این دفتر امروز در عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد و تجار معمولاَ به جای آن از ترازنامه استفاده می کنند.

 

4-دفتر کپیه :

مطابق ماده 10 ق. ت ( دفتر کپیه دفتری است که تاجرباید کلیه مراسلات مخابرات و صورت حساب های صادره و وارده خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت نماید ، تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورتحساب های وارده را نیز به ترتیب تاریخ ورود مرتب نموده و در لفاف مخصوص ضبط کند ) می توان گفت دفتر کپیه نظام بایگانی تاجر می باشد دفتر کپیه به این صورت امروزه دیگر مورد استفاده نیست و تجار به جای آن از دفتر اندیکاتور ( نامه نما ) استفاده می کنند  .

 

طبق ماده 11 قانون تجارت : دفاتر مذکور د ر ماده 6 به اشتثنا ء دفتر کپیه قبل از ان که در ان چیزی نوشته شده باشد به توسط نماینده ادراه ثبت ( که مطابق نظامنامه وزرات عدلیه معین میشود ) امضا خواهد شد وباید اوراق ان دارای نمره ترتیبی باشد که در موقع تجدید سالیانه هر دفتر مقررات این ماده رعایت خواهد شد .

 

سایر دفاتر تجاری

علاوه بر دفاتر مزبور که نگهداری آن ها اجباری است ، هر بازرگانان بنا به احتیاج خود می تواند دفاتر دیگری از جمله دفتر معین ، دفتر صندوق ، دفتر ضمانت نامه ، دفتر ثبت بروات تجاری … داشته باشد. در اکثر موسسات بزرگ و بانک ها غیر از دفاتر قانونی و اجباری ، دفاتر اختیاری متعدد متداول است که ماده 14 ق. ت نیز مجوزی برای داشتن اینگونه دفاتر می باشد   .



انواع ثبت شرکت 


  • بانک اطلاعات ثبتی

این مطلب با هدف بررسی ماهیت ،شرایط و مراحل ثبت شرکت مختلط غیر سهامی تهیه گردیده است جهت بررسی این نوع شرکت در ابتدا به ارائه تاریچه شکل گیری این شرکت ها در دنیا خواهیم پرداخت .

 

این نوع شرکت در اروپا در قرون وسطا شکل گرفته است ، در این دوران اشراف و نجیب زادگان اروپایی جهت امور تجاری خصوصا تجارت های دریایی که در آن دوران بسیار رواج داشته اقدام به شراکت با تجار از طبقه عادی می نمودند و بخشی از سرمایه تجارت را تامین می نمودند لکن با این شرط که در این تجارت نامی از آنها برده نشود و شرط دیگر اینکه تنها به میزان سرمایه آورده خود مسئولیت در تجارت را پذیرا باشند. در این شرایط شریک تاجر مسئول کلیه قروض شرکت بوده است . دلیل این نوع از شراکت ،ناپسندیده بودن فعالیت تجاری برای اشراف زادگان در آن دوران بوده است . همین امر بستر به وجود آمدن شکل امروزی شرکت های مختلط غیر سهامی می باشد.

 

طبق ماده 141قانون تجارت شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجارتی  تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام  تشکیل می‌شود. شریک ضامن مسئول کلیه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه‌ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

 

شرط تشکیل شرکت تأدیه تمام سرمایه نیست زیرا از مفاد بعضی از مواد بر می آید که شرکاء با مسئولیت محدود ممکن است قسمتی از سرمایه نقدی را تأدیه و بقیه را تعهد نمایند(ماده 141 و 152) ولی شرکاء ضامن باید تمام سرمایه خود را بپردازند.

 

شرکت مختلط غیر سهامی ترکیبی از ساختار یک شرکت سرمایه ای به نام شرکت با مسئولیت محدود و ساختار یک شرکت تضامنی که شرکت شخصی است می باشد .یعنی عده ای از شرکا ء شریک ضامن که مسئولیت کلیه قروض شرکت را بعهده دارند و عده ای از شرکا ء با مسئولیت محدود به میزان سرمایه ای که در شرکت دارند نیز دارای مسئولیت می باشند با این وصف حقوق و مسئولیت شرکاء ضامن به مانند شرکت تضامنی عمل می کنند .

 

چنانچه در ابتدای مطلب اشاره گردید این نوع شرکت از قدیم الایام برای کسانی که صاحب سرمایه بودند اما نمی توانستند رسما تجارت کنند سرمایه خود را در اختیار کسانی که هم رسما می توانستند تجارت کنند و هم بصیر و مطلع بودند رایج بوده است تا حاصل منافع ان ها تقسیم گردد .بطور کل می توان گفت شرکت مختلط غیر سهامی از ماهیت دو گانه با اوصاف و اثار خاص خود برخوردار است .

 

تشکیل این نوع شرکت با تنظیم شرکت نامه می باشد و نکات لازم در شرکت نامه و یا اساسنامه درج می گردد.

 

شرایط انتخاب اسم شرکت طبق ماده 141 قانون تجارت نام شرکت دو شرط دارد

1-درنام شرکت می بایست عبارت شرکت مختلط ذکر شود.

 

2-در اسم شرکت لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود(مسئولیت شرکای ضامن مانند شرکت تضامنی است )

 

تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی که از نظر طبقه بندی جز شرکتهای شخص محسوب می شود با تنظیم شرکتنامه واساسنامه و امضای شرکا تشکیل و به ثبت می رسد . روابط شرکا تابع شرکتنامه خواهد بود. تنظیم اساسنامه نیز درشرکت متداول و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در تنظیم شرکتنامه و اساسنامه باید مفاد ماده ١٦١ ق.ت. ناظر به مواد ١٣٦ تا ١٤٠ همان قانون مورد توجه قرار گیرد

 

بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی خلاصه ای از شرکتنامه در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار درج می گردد

 

  مدارک لازم جهت ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

1-دو نسخه اظهارنامه به امضای شرکا

 

2-دو نسخه شرکتنامه به امضای کلیه شرکا

 

3-دو نسخه اساسنامه به امضای شرکا

 

4-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به امضای کلیه شرکا ( با معرفی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند)

 

5-فتوکپی شناسنامه شرکا و پایان خدمت در صورت مشمولی

 

6-اخذ مجوز از شورای مرکزی اصناف یا موافقت اصولی از وزارتخانه مربوطه در صورت نیاز



ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

  • بانک اطلاعات ثبتی

در بررسی انواع قالب شرکت های تجاری قابل ثبت در ایران اشاره نمودیم که شرکت با مسئولیت محدود یکی از پر مخاطب ترین شرکت های قابل ثبت در قانون تجارت ایران می باشد که با توجه به شرایط ثبت و قوانین رایج بر آن افراد بسیاری مایل به ثبت شرکت در این قالب تجاری هستند در این مطلب قصد داریم تا به نکات مورد نیاز و حائز اهمیت از ثبت این نوع شرکت اشاره نماییم:

 

شرکت با مسئولیت چیست ؟

طبق ماده 94 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه ی خود در شرکت مسئول قروض وتعهدات شرکت می باشند.

 

شرکت با مسئولیت محدود بر خلاف  شرکت سهامی از همه ارکان سه گانه سازمان کامل تجاری بهره مند است تا جایی که نهاد اداره شرکت محدود به یک مدیر یا مرکب از چند عضو در قالب هیات مدیره انجام وظیفه می نماید .

 

آنچه جهت تاسیس شرکت با مسئولیت محدود لازم است بدانید:

1- تعداد شرکاء جهت تاسیس این شرکت دو نفر می باشد و هیچ قالب تجاری دیگری با تعداد کمتر از این به ثبت نخواهد رسید بنابراین جهت ثبت این شرکت کافی است دو یا بیش از دونفر شریک باشید.

 

2- سرمایه در نظر گرفته شده جهت تاسیس این شرکت بسیار اندک است و افراد با سرمایه اولیه یکصد هزار تومان می توانند اقدام به ثبت این شرکت نمایند . ثبت شرکت با مسئولیت محدود با تامین سرمایه کمتر از این مقدار امکان پذیر نمی باشد.

 

3- در رابطه با انتخاب نام شرکت لازم است بدانید که استفاده از نام هیچ یک از شرکاء در نام گذاری مجاز نمی باشد، در غیر این صورت مسئولیت شریکی که نام وی در نام گذاری شرکت استفاده شده است مانند شرکای تضامنی می باشد.

 

4- جهت تاسیس شرکت با مسئولیت محدود افتتاح حساب با نام شرکت اختیاری می باشد و نیازی به سپرده سرمایه گذاری با نام شرکت نیست.

 

5- شرکت با مسئولیت محدود ملزم به انتخاب مدیر عامل از میان اعضای هیات مدیره نمی باشد. یعنی اگر کسی برای سمت مدیر عامل داوطلب نبود می توان شخصی را به عنوان مدیر عامل شرکت با مسئولیت محدود،  خارج از هیات مدیره انتخاب نمود که در این صورت برای میزان دستمزد و مسائل مالی مدیر عامل خارج از هیات مدیره، هیات مدیره تمیم خواهد گرفت. بنابراین توافق بین مدیر عامل خارج از هیات مدیره و هیات مدیره شرکت با مسئولیت محدود انجام خواهد گرفت

 

6-داشتن حق امضاء و اختیارات در اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود برای افراد در مقابل سایر اعضای شرکت ایجاد مسئولیت خواهد نمود بنابراین در اعطای  اختیارات به اشخاص باید نهایت دقت را داشت .

 

7-در صورتی که شرکت مسئولیت محدود دارای بیش از ۱۲ نفر اعضای هیات مدیره باشد، اعضا موظف به انتخاب و معرفی سه نفر از شرکای خارج از هیات مدیره به عنوان هیات نظار به اداره ثبت شرکت ها خواهد بود

 

نکات مهم در شرکت با مسئولیت محدود

– شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود دارای حق حضور و رای در تصمیم گیری می باشند ، حق بهره مندی از منافع شرکت نیز نسبت به میزان سرمایه شرکا ءمی باشد ،و افراد نسبت به میزان سرمایه خود حق بهره مندی از تقسیم اموال شرکت را دارا می باشند ، در رابطه با شرکا حق واگذاری به غیر وجود دارد اما مشروط به موافقت عده ای از شرک که لاا قل سه ربع سرمایه متعلق به انها باشد و همچنین اکثریت عددی نیز داشته باشند  .

 

– در شرکت با مسئولیت محدود، پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه صوری می باشد و همچنین ورقه ای برای سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل نقل و انتقال صادر نمی گردد

 

– مطابق ماده 112 قانون تجارت هیچ شریکی را نمی توان مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود نمود و این کاملاَ منطقی و در تایید اصل پذیرش اراده سرمایه گذار در افزایش سرمایه می باشد

 

– چون شرکت سرمایه می باشد نه شخص پس با فوت یا ورشکستگی و یا محجوریت شرکا،شرکت منحل نمی گردد.

 

نکته : در شرکت با مسئولیت محدود قط مختص به مدیران شرکت نمی باشد بلکه به مانند شرکت سهامی عام و خاص و شرکت های تعاونی که بازرس یا بازرسان دارای مسئولیت ناشی از قصور و اعمال مجرمانه خود هستند در شرکت های با مسئولیت هیت نظار وظایفی دارند که در صورت صور مسئول اعمال و تقصیرات خود می باشند

 

پایان شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود که از جمله شرکت های سرمایه های تلقی می گردد همانند شرکت سهامی به طرق متعددی پایان می یا بند :

 

1- بطلان شرکت با مسئولیت محدود : چنانچه در ماده 96 قانون تجارت امده شرکت با مسئولیت وقتی تشکیل می شود که تما سهم الشرکه های نقدی و غیر نقدی تادیه و تسلیم شود والا مطابق ماده 100 همان قانون باطل و از درجه اعتبار ساقط است و از اثار این بلان پایان شرکت با مسئولیت محدود است

 

2- انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

طبق ماده 114 قانون تجارت مورد انحلال شرکت با مسئولیت موارد ذیل می باشد

1- در مورد فقرات 1، 2، و 3 ماده 93

 

2- در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه ی ان ها بیش از نصف سرمایه های شرکت باشد

 

3- در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته باشد

 

4- در مورد فوت یک از شرکاء اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد




 ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • بانک اطلاعات ثبتی

شرکت مختلط سهامی چیست و شرایط ثبت آن به چه صورت است؟

جهت بررسی روش ها و مراحل ثبت انواع شرکت های تجاری بهتر است در ابتدا تعریفی از ماهیت شرکت ارائه گردد: شرکت  عبارت است از قراردادی که بر اساس آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه و فعالیتشان در کنار یکدیگر را تقسیم می‌نمایند. همچنین لازم به ذکر است شرکت‌ها باتوجه به قوانین ایران دارای شخصیت حقوقی می باشند.

 

انواع شرکت های تجاری که در ایران قابل ثبت می باشند عبارتند از: (شرکت سهامی ، شرکت سهامی خاص و عام ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت مختلط غیر سهامی و سهامی ، ضرکت نسبی ، و شرکت تعاونی تولید ومصرف )

 

در این مطلب شرایط ثبت شرکت سهامی بررسی خواهد شد:

 

شرکت مختلط سهامی چیست ؟

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام مساوی القیمه درآمده و مسئولیت آن‌ها به میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن، کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قرض‌هایی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن‌ها در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود .

 

به عبارتی شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت شرکت تضامنی و شرکا سهامی می باشد .در رابطه با نحوه اداره و مدیریت این شرکت می بایست چنین اشاره نمود که ، در این شرکت شرکاء ضامن مدیریت را به عهده دارند اعم از این که یک شریک یا چند شریک باشد. در این شرکت هم مانند شرکت مختلط غیر سهامی عدهای که تخصص کافی ندارند با خرید سهام یا قطعات سهام  سرمایه گذاری می کنند و شرکا ضامن چه سرمایه گذار  کنند یا نکنند با اتکا به تخصص و اطلاع خود در امور تجارتی مدیریت شرکت را به دست می گیرند و سود حاصله مطابق توافق حاصله در شرکت نامه تقسیم خواهد شد در این شرکت نیز شرکا ضامن حق اداره شرکت را دارند و شرکاء سهامی حق ادراه شرکت را ندارند .

 

در انتخاب نام شرکت مختلط سهامی طبق ماده 163 قانون تجارت دوشرط لازم الاجرا می باشد.

 

1-در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط ) ذکر شود

 

2-در اسم شرکت باید لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید گردد (مانند شرکت تضامنی)

 

شرکت مختلط سهامی چیست

 

بنا بر ماده  176 قانون تجارت شرایط  تشکیل شرکت مختلط سهامی بدین شرح می باشد:

1-اساسنامه و یا شرکتنامه حاوی امور اساسی شرکت تهیه شود.

 

2-پرداخت ثلث سرمایه ی نقدی و تعهد دو ثلث بقیه اعلام گردد.

 

3-سهم الشرکه ی غیر نقدی ارزیابی و تحویل شرکت شود.

 

4-در تنظیم سهام یا قطعات قیمت حداقل با توجه به سرمایه ی شرکت تعیین گردد.

 

بدین معنا که  اگر سرمایه کمتر و یا معادل دویست هزار ریال بود حداقل پنجاه ریال و اگر بیشتر از این مبلغ بود یکصد ریال.

 

5-تعیین اسامی و مشخصات شرکاء سهامی با مقدار سهام آن ها و شریک یا شرکاء ضامن با میزان سهم الشرکه

 

6-مشخصات عمومی شرکت  مختلط سهامی ( نام شرکت ، حداقل شرکا ، سرمایه ، هیات مدیره و ساختار مدیریتی شرکت

 

نظارت در امور شرکت مختلط سهامی

مطابق (ماده 165 قانون تجارت) نظارت در امور شرکت‌های مختلط سهامی با هیأتی است مرکب از لااقل سه نفر از شرکاء که از طرف مجمع عمومی صاحبان سهام انتخاب می‌شوند . انتخاب اعضای هیأت نظارت می‌تواند علاوه بر شرکای صاحب سهم حتّی از میان شرکای ضامن نیز باشد؛ حق نظارت صاحبان سهام شرکت فردی نیست و تنها از طریق هیأت نظارت اِعمال خواهد شد.





ثبت شرکت مختلط سهامی


  • بانک اطلاعات ثبتی

در مقالات پیشین به ارائه تعاریفی از مفهوم شرکت و انواع شرکت های تجاری قابل ثبت در قانون تجارت پرداختیم . در مطلب پیش رو شرکت تعاونی را به عنوان یکی از قالب های قابل ثبت در قانون بررسی می نماییم:

 

شرکت تعاونی چیست ؟

ماده 2 قانون شرکت های تعاونی مصوب سال 1350 شرکت تعاونی را چنین تعریف کرده است :

 

شرکت تعاونی شرکتی است متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا ء از طریق خود یاری و کمک متقابل و همکاری انان موافق اصولی که در این قانون مطرح است تشکیل می شود .

 

شرکت های تعاونی شرکت هایی هستند که تمام یا حداقل 51% سرمایه به وسیله اعضاء در اختیار شرکت تعاونی قرار می گیرد و وزارتخانه ها، سازمان ها ، شرکت های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک ها ، شهرداری ها ، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند 2 اصل 43 از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، اجاره به شرط تملیک ، بیع شرط، فروش اسقاطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی نمایند بدون آن که عضو باشند .

 

بنابراین در شرکت تعاونی هدف شرکاء شرکت از تاسیس یک شرکت ، مشارکت برای تحصیل کالا و خدمات با قیمتی ارزان تر و حذف واسطه ها بین تولیدکننده و مصرف کننده است به عبارت دیگر اشخاص از تاسیس شرکت تعاونی به دنبال کسب نفع و سودآوری برای اعضاء نیستند بلکه به دنبال همکاری و تعاون در جهت کاهش هزینه ها و جلوگیری از مضرات احتمالی اند.

 

شرکت های تعاونی از نظر اقتصادی در جامعه از اهمیت ویژه ایی برخوردارند اما برخی این نوع شرکت را تجاری نمی دانند چراکه با برخی از تعاریف و اهداف ارائه شده از شرکت تجاری در قانون تجارت منافات دارد. به طور مثال چنانچه اشاره شد هدف از تاسیس شرکت تعاونی مانند سایر شرکت های تجاری کسب منفعت و سود معمول در مفهوم شرکت ها نمی باشد. بلکه هدف از تاسیس چنین مجموعه ایی تعاون و کمک و تسهیل امور شرکاء در آن است. این شرکت ها برای حذف واسطه ها بین تولیدکننده و مصرف کننده تلاش می نمایدو  منظور از آن انجام خدمات یا تحصیل اجناس یا اعتبار به بهای ارزان برای شرکاء است.

 

شرکت تعاونی چیست

 

ویژگی های شرکت تعاونی

ویژه گی شرکت : این شرکت دو وجهی است یعنی می تواند هم تجاری باشد هم می تواند تجاری نباشد.

 

ویژه گی های اعضاء :  عضو در شرکت های تعاونی، شخصی حقوقی و حقیقی غیردولتی است که واجد شرایط مندرج در قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی باشد و ملتزم به اهداف و بخش تعاون باشد یعنی دارای تابعیت ایرانی بوده و محجور نباشد.

 

خصوصیات موضوع فعالیت : موضوع فعالیت در شرکت های تعاونی دارای ابعاد متعدد و گسترده ای است به نحوی که قانون شرکت های تعاونی سال 1350 شرکت های تعاونی زیادی از جمله شرکت تعاونی کشاورزی و روستایی، شرکت تعاونی صیادان ، شرکت تعاونی مصرف کنندگان ، شرکت تعاونی مسکن ، شرکت تعاونی اعتبار ، شرکت تعاونی آموزشگاه ها ، شرکت تعاونی کار، شرکت های تعاونی صاحبان حرفه و صنایع دستی ، شرکت های تعاونی صنایع دستی و نظایر این ها را نام برده است و اتفاقاَ برای برخی از آن ها یک فصل مجزا اختصاص داده است که با این وصف چنین استنباط می شود که قانونگذار موضوع فعالیت شرکت های تعاونی را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ، خدماتی ، صنعتی ، کاری ، هنری ، و نظایر این ها به رسمیت شناخته است.

 

چگونگی و میزان سرمایه و اعتبار : سرمایه تعاونی اموال و دارایی هایی است که برای تاسیس تعاونی یا افزایش سرمایه قبلی در اختیار آن قرار می گیرد. در شرکت های تعاونی که تمام یا حداقل 51% سرمایه به وسیله اعضاء در اختیار شرکت قرار می گیرد و دستگاه های دولتی اعم از وزارتخانه ها ، سازمان ها ، شرکت های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت ، بانک ها و شهرداری ها ، شوراهای اسلامی ، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند 2 اصل 3 قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره به شرط تملیک ، بین شرط، فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی نمایند بدون آن که عضو باشند .

 

شرایط و مراحل ثبت شرکت تعاونی

طبق تبصره ماده 1 قانون شرکت های تعاونی حداقل شرکاء را هفت نفر تعیین نموده، ولی عملاَ تعداد شرکای شرکت های تعاونی خیلی بیشتر است. ذکر حداقل برای آنست که اشخاص معدودی نتوانند برای استفاده از مزایای شرکت های تعاونی شرکت تجاری خود را به صورت شرکت تعاونی معرفی نمایند.

 

شرایط عضویت در تعاونی ها : ( ماده 9 ق. ب. ت )

 

1-تابعیت جمهوری اسلامی ایران

 

2-عدم ممنوعیت قانونی و حجر

 

3-خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه

 

4-درخواست کتبی عضویت و تعهد به رعایت مقررات اساسنامه تعاونی

 

5-عدم عضویت در تعاونی مشابه

 

مراحل اخذ پروانه تاسیس طبق دستورالعمل وزارت تعاون

1-درخواست کتبی شرکت یا اتحادیه تعاونی

 

2-ارائه مدارک ثبت شرکت یا اتحادیه تعاونی و آگهی تاسیس مندرج در روزنامه رسمی

 

3-تعیین شماره مخصوص ( کد ) از طرف وزارت تعاون یا اداره کل تعاون استان برای شرکت یا اتحادیه تعاونی ثبت شده

 

4-بالاخره صدور پروانه تاسیس برای متقاضی توسط وزارت تعاون یا اداره کل تعاون استان .



ثبت شرکت تعاونی


  • بانک اطلاعات ثبتی

در مطلبی که پیش رو دارید شرایط ثبت شرکت های شبکه ایی بازار یابی بررسی خواهد شد بنابراین مطلوب است در ابتدا تعریفی از مفهوم بازریابی ارائه گردد:

 

بازاریابی فرایند رساندن محصول یا خدمات از تولیدکننده به مشتری نهایی می باشد.

 

به عبارتی بازریابی به معنای تلاش جهت دستیابی به سهم بیشتری از بازار توسط یک مجموعه جهت فروش کالا و یا ارائه خدمات می باشد. شاید به همین دلیل است که بازریابی امروزه در دنیا به عنوان یک علم و استراتژی مطرح است ،بازریابی استراژدی است باکه  اهداف تجاری ، مشتریان هدف ، راهبردی بازار یابی و معیار های مرتبط با ان مرتبط است.

 

فرآیند بازاریابی می تواند شامل تمامی مراحل تولید محصول و فروش نهایی و خدمات پس از فروش باشد .

 

بازار یابی شبکه ای چیست ؟

بازار یابی شبکه ایی یکی از واژه هایی ایست که امروزه استفاده بسیاری در دنیای اقتصاد دارد این نوع بازار یابی عبارت از سیستمی است که برای توزیع کالا و یا خدمات از صدها فروشنده و یا توزیع کننده بطور مستقل استفاده می نماید . که تمام این افراد به عنوان فروشنده و یا توزیع کننده از طریق فروش کالا و خدمات و همچنین معرفی و حمایت از سایر فروشندگان (که عضو سازمان فروش ایشان می شوند) کسب درآمد می نمایند.

 

در واقع این روش یک سبک جدید برای توزیع کالا و خدمات می باشد و متفاوت از روشهای سنتی است که پیشتر ها در بازار دیده می شده است . امروزه مجموعه های اقتصادی با این تفاوت فعالیت می نماید که از روش جدید (بازار یابی چند سطحی ) یا بازریابی شبکه ایی استفاده می نماید.

 

رساندن محصول تولید شده در تولیدی و یا کارخانجات به دست مصرف کننده از اهداف بازاریابی شبکه ایی می باشد. در این روش فروش کالا از واسطه های پخش کننده ، عمده فروش ، خرده فروش و مغازه دار و غیره بی نیاز خواهد بود و شاید به همین دلیل معمولا کالا با شرایط مناسب تری در دسترس مصرف کننده خواهد بود .

 

با توجه به توضیحات و تعاریفی که از این روش بازرایابی ارائه شد می توان به مزایای متعدد این روش پی برد که به عنوان مثال می توان از این موارد نام برد: هزینه ی اولیه اندک جهت شروع فعالیت  ، زمان بندی ازاد و منعطف  ،قابلیت مدیریت در وبسایت و فضای مجازی  ،مزایای مالیاتی  ،امکان ادامه کار در هر مکان و هر موقعیت جغرافیایی ، عدم نیاز به کارمند ،افزایش در امد و کاهش هزینه ها ، امنیت ، عدم محدویت در سقف در امد ، افزایش مهارت های اجتماعی و…

 

شرکت بازار یابی شبکه ای

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازاریابی

متقاضیان تاسیس شرکت بازاریابی شبکه ای باید ضمن ارائه ی مدارک هویتی اعضای شرکت و اصل و فتوکپی برابر اصل آگهی تاسیس اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت و آخرین تغییرات در هیات مدیره ی آن، تقاضای خود را همراه با مدارک و اطلاعات ذیل به دبیرخانه تحویل دهد

 

1- تکمیل فرم شماره 1 حاوی اطلاعات مرتبط با اعضای متقاضی تاسیس شرکت بازاریابی شبکه ای و نحوه فعالیت آن

 

2- تکمیل فرم شماره 2 حاوی اطلاعات مربوط به طرح پرداخت حق الزحمه بازاریابان

 

3- تکمیل فرم شماره 3 حاوی اطلاعات مربوط به امور مالی تاسیس بازاریابی شبکه ای

 

4- تکمیل فرم شماره ی 4 حاوی اطلاعات پیوست اعم از کاتالوگ ها،سایر اوراق و اسناد مد نظر متقاضی بازاریابی شبکه ای

 

5- ارائه مجوزهای لازم در خصوص کالاهای مد نظر در طرح بازاریابی شبکه ای از مراجع ذی ربط(در صورت لزوم)

 

6- در رابطه با شرکت های خارجی،ارائه ی فتوکپی برابر با اصل مدارک ثبت نمایندگی با شعبه شرکت های خارجی در ایران همراه ترجمه مدارک ثبت و اساسنامه شرکت اصلی در کشور مبدا

 

7- بیان شفاف و دقیق شرایط و ابزار بازاریابی،فروش،توزیع،عودت،تبلیغ،آموزش،اطلاع رسانی،همه پرداخت ها و دریافت ها،شرایط قرارداد بازاریابان و اخذ و رسیدگی شکایات

 

8- بیان فرآیند بازاریابی و طرح تجاری به صورت شفاف،مستند،قابل ارزیابی و نظارت و دارای توجیه اقتصادی

 

9- گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و رئیس هیات مدیره و سایر اعضای دارای حق امضا در هیات مدیره شرکت

 

مراحل صدور مجوز فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای

 

1-ارائه درخواست کتبی به همراه مدارک لازم به مرکز امور صناف و بازرگان

 

2-تحویل مدارک ارائه شده به کمیته نظارت جهت رسیدگی

 

3-بررسی مدارک ارسال شده در صورت تایید صلاحیت،صدور موافقت مقدماتی به مرکز امور اصناف و بازرگانان

 

4-مرکز امور اصناف و بازرگانان پس از اخذ تاییدیه صلاحیت از کمیته نظارت به صدور موافقت مقدماتی برای متقاضیان اقدام می کند

 

5-کمیته نظارت پس از بررسی و احراز شرایط و ضوابط لازم،به ارایه تاییدیه برای صدور مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای به مرکز امور اصناف و بازرگانان اقدام می نماید

 

6-مرکز امور اصناف و بازرگانان به موجب تاییدیه دریافتی از کمیته نظارت مجوز فعالیت متقاضیان را صادر و رونوشت آن را به کمیته نظارت ارائه می کند

 

در رابطه با ثبت شرکت بازاریابی،نکاتی ذیل حائز اهمیت می باشد:

1-حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت 400.000.000 میلیون ریال می باشد

 

2- داشتن مدرک کارشناسی و یا معادل آن برای مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره الزامی است

 

3-اقدام به گسترش شبکه انسانی و جذب توزیع کننده صرف کالا و پولگردانی،فروش کالاها و محصولات موهوم،خرید و فروش جایگاه در نمودار درختی و فروش و پیش فروش محصولاتی که تولید آن ها مشروط و محتمل است ممنوع می باشد.




ثبت شرکت بازار یابی شبکه ای

  • بانک اطلاعات ثبتی

نحوه کار وب سایت به این صورت است که کلیه کاربران این وب سایت پس از عضویت در وب سایت و تایید ایمیل خود می توانند کالاها و خدمات خود را در وب سایت عرضه نمایند. سایر کاربران وب سایت نیز می توانند کالا و خدمات مورد نیاز خود را که توسط فروشندگان عرضه گردیده است به صورت آنلاین خریداری نمایید. وب سایت دارای سیستم تایید می باشد و آگهی های درج شده توسط کاربران پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.

 

جهت فروش کالا و خدمات خود با شماره موجود در پایین صفحه تماس بگیرید.

از قابلیت های ویژه وب سایت

 

نوسازی آگهی

 

شما می توانید آگهی خود را به صورت رایگان تازه سازی نمایید تا آگهی شما در مکان بهتری نمایش داده شود. برای انجام این کار کافی است به لیست آگهی های خود مراجعه نموده و بر روی کلید تازه سازی موجود بر روی هر آگهی کلیک نمایید.

 

ویژه نمودن آگهی

 

شما می توانید با پرداخت مبلغ ۵ هزار تومان آگهی خود را ویژه نمایید. برای انجام این کار کافی است بر روی دکمه ویرایش آگهی کلیک نموده و سپس بر روی “ویژه کردن” کلیک نمایید. آگهی های ویژه در مکان بهتری نسبت به آگهی های معمولی نمایش داده می شوند و لینک های آن به صورت فالو می باشد. همچنین در بدنه آگهی های ویژه می توانید لینک قرار دهید. در بخش آگهی های مرتبط هر آگهی نیز، اولویت نمایش با آگهی های ویژه خواهد بود.

 

سیستم مکان وب سایت

 

یکی از ویژگی های ممتاز  این وب سایت، سیستم مکان آن می باشد که تا حد محله قابلیت فیلتر دارد. بدین صورت که کاربر می تواند کالا و خدمات مورد نیاز خود را در محله مورد نظر خود بیابد. فیلتر مکان این وب سایت از استان آغاز می گردد و با انتخاب شهر و محله، حتی قابلیت انتخاب خیابان را نیز دارد. به عنوان مثال در صورتی که کاربر در جستجوی خودرو می باشد، می تواند خودروهایی را بیابد که واقع در محله سعادت آباد ثبت گردیده اند. البته به شرطی که کاربر آگهی دهنده فیلد مربوط به محله را تکمیل نموده باشد.

 

نکته: ویرایش آگهی باعث غیر فعال شدن آگهی می گردد و آگهی مجددا می بایست توسط تیم تایید محتوای وب سایت فعال سازی گردد و تاریخ ثبت آگهی نیز از زمان تاریخ تغییر آگهی توسط شما تغییر خواهد نمود. بهتر است محتوای داخل آگهی را با دقت ثبت نمایید تا در آینده نیاز به تغییر نداشته باشد.

طرح توجیهی راه اندازی این وب سایت

 

سایت “رایگان بفروش” با نام دامنه http://sellfree.ir امکانات سایت های دیجی کالا ( digikala.com ) ، دیوار ( divar.ir ) و شیپور ( sheypoor.com ) را یکجا در خود دارد. نمونه های جهانی این وب سایت ebay.com ، amazon.com و alibaba.com می باشد. سایت رایگان بفروش دارای سه امکان عمده می باشد.

۱- قابلیت درج آگهی به صورت رایگان و ویژه در سایت. (مانند سایت دیوار)

۲- قابلیت فروش کالا و خدمات در سایت توسط کاربران (مانند سایت شیپور)

۳ – قابلیت فروش کالا و خدمات در سایت توسط تیم “رایگان بفروش” (مانند سایت دیجیکالا)

 

با توجه به امکانات موجود در این وب سایت، کلیه ارائه دهندگان و مشتریان کالا و خدمات می توانند از این وب سایت استفاده نمایند. این وب سایت همچنین دارای فیلتر مکان در سطح استان، شهر و محله می باشد و بنابراین جستجو کنندگان کالا و خدمات می توانند ارائه کنندگان کالا و خدماتی را بیابند که در محدوده مکانی خاصی هستند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد امکانات این وب سایت داده خواهد شد.

 

درج آگهی در این وب سایت چه از بابت فروش در وب سایت و چه از بابت صرفا ثبت آگهی، نیاز به عضویت در این سایت دارد. عضویت در این وب سایت بسیار ساده است و کافی است کاربر پس از انتخاب نام کاربری و درج آدرس ایمیل خود، فرآیند عضویت را که شامل تایید آدرس ایمیل می باشد را طی نمایند. برای تایید آدرس آدرس ایمیل ثبت نام کننده، ایمیلی برای کاربر ارسال می گردد که لازم است کاربر بر روی لینک موجود در آن کلیک نمایید، تا فرآیند عضویت تکمیل گردد. پس از عضویت در این وب سایت و تایید آن که فرآیند آن صرفا توسط خود کاربر انجام می گردد قابلیت ثبت آگهی به کاربران داده می شود. کاربران قادر خواهد بود تا هر تعداد آگهی که تمایل دارند در سایت ثبت نمایند. البته آگهی ها به صورت پیش فرض غیرفعال خواهند بود و به سایر کاربران نمایش داده نمی شوند. پس از بررسی آگهی، توسط تیم کنترل محتوای وب سایت و تایید محتویات آن آگهی منتشر می گردد و در سایت نمایش داده می شود. قابلیت ویرایش و حذف آگهی نیز برای کاربران در نظر گرفته شده تا در صورتی که نیاز بود بتوانند آگهی های درج شده توسط خود را ویرایش و حذف نمایند. البته پس از ویرایش آگهی نیز می بایست محتوای آگهی توسط تیم کنترل محتوای وب سایت تایید گردند.

کاربران می توانند با پرداخت ۵ هزار تومان برای هر آگهی، آن را ویژه نمایند. آگهی های ویژه در صفحه اول، در صفحه دسته بندی ها، در صفحه تگ ها، در صفحه نتایج جستجوها و همچنین در بخش آیتم های مرتبط مربوط به هر آگهی با اولویت بالاتری نسبت به آگهی های عادی نمایش داده می شود و همچنین لینک موجود در آگهی ویژه به صورت فالو نمایش داده می شود و قابلیت درج لینک در توضیحات آگهی ویژه نیز وجود خواهد داشت.

اطلاعات تماس آگهی ها در سایت تا یکماه پس از ثبت آگهی یا تغییر آگهی و یا نوسازی نمایش داده می شود.

قابلیت نوسازی برای آگهی ها در نظر گرفته شده تا کاربران بتوانند با نوسازی آگهی مکان نمایش آگهی خود را بهبود بخشند.

ترتیب پیش فرض نمایش آگهی ها در کلیه مکان ها اول بر اساس آگهی های ویژه و سپس بر اساس زمان ثبت، زمان به روز رسانی و یا نوسازی آگهی می باشد. بنابراین در صورتی که در سایت آگهی ویژه و یا عادی دارید بهتر است هر چند مدت آگهی خود را نوسازی نمایید تا بیشتر نمایش داده شود





  • بانک اطلاعات ثبتی

تغییرات در شرکت ها

ایجاد تغییرات در شرکت ها پس از طی مراحل قانونی ثبت شرکت از مواردی است که پس از ثبت در بسیاری از مجموعه ها روی خواهد داد و به دلایل متعدد شرکاء ملزم به ایجاد تغییراتی در مواردی مانند : تابعیت شرکت ، تغییر اقامتگاه شرکت ، تغییر نام شرکت ، تغییرات سرمایه ، تغییرات موضوع شرکت و ……… خواهند بود.

 

یکی از رایج ترین مواردی که شرکاء پس از ثبت شرکت تصمیم به ایجاد تغییر در آن می گیرند موضوع شرکت می باشد .

 

موضوع شرکت چیست ؟

موضوع شرکت در واقع بیان کننده هدف اصلی تاسیس شرکت می باشد و مشخص کننده حدود فعالیت شرکت هاست . موضوع شرکت با مشورت و نظر شرکاء انتخاب می گردد و طبق تصمیم آنها مشخص خواهد کرد این این مجموعه مجاز به فعالیت در چه زمینه هایی می باشد.

 

توجه داشته باشید که موضوع فعالیت شرکت معمولا در بند دوم اساسنامه اعلام می گردد و  بر اساس همین موضوع معرفی شده ، مدیران شرکت ملزم به استفاده از سرمایه مادی و غیر مادی شرکت در راه دستیابی این هدف می باشند و از مصرف سرمایه شرکت در مواردی غیر از موضوع شرکت منع می‌شوند.

 

اصلی ترین هدف انتخاب موضوع شرکت در هنگام ثبت اعلام نوع فعالیت شرکت و حدود آن و همچنین وظایف مدیران در این رابطه می باشد.

 

نحوه اعمال تغییرات موضوع پس از ثبت شرکت

 

 چگونه تغییر موضوع شرکت را انجام دهیم ؟

در رابطه با ایجاد تغییر در موضوع فعالیت شرکت باید اشاره نمود که این امر با رعایت اصول و مراحل قانونی از نظر قانون گذار بلامانع می باشد و اشخاص حقوقی پس از ثبت شرکت می توانند مواردی را به موضوعات فعالیت شرکت اضافه نمایند و یا موضوعاتی را به کلی تغییر دهند .

 

در ابتدا جهت ایجاد این تغییر مانند سایر تغییرات در شرکت ها تنظیم و تدوین صورتجلسه ای در مجمع عمومی فوق العاده شرکت از سوی شرکاء الزامی می باشد .

 

توجه داشته باشید، گاهی تغییرات و یا اضافه کردن موارد جدید به موضوعات شرکت، مستلزم اخذ مجوزهای کاری خواهد بود. در صورتی که موضوع الحاق شده نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مربوطه داشته باشد ، لازم است که قبلا از اقدام به ثبت صورتجلسه الحاق به موضوع مجوزهای لازم اخذ گردد که در سامانه اداره ثبت شرکتها لیست موضوعاتی که نیاز به مجوز دارند ذکر گردیده است .

 

 مدارک و مراحل لازم جهت تغییر موضوع شرکت 

1-مدارک ثبتی شرکت

 

2- آخرین لیست سهامداران و یا شرکا شرکت

 

3-روزنامه تأسیس ، کلیه روزنامه های تغییرات و مجوز فعالیت

 

4-پس از تنظیم صورتجلسه ای در قالب مجمع عمومی فوق العاده با ذکر نام سهامداران و یا شرکا همراه با درصد سهام آنهاوامضا ذیل صورتجلسه توسط سهامداران و یا شرکا شرکت ، صورتجلسه الحاق به موضوع  در سامانه ثبت تغییرات اداره ثبت شرکتها ثبت و مدارک از طریق پست به اداره مذکور ارسال خواهد گردید . درصورت تأیید موضوع فعالیت الحاق شده آگهی تغییرات صادر و پس از آن در روزنامه رسمی کشور جهت اطلاع عموم منتشر می گردد

 

 جهت ایجاد تغییر در موضوع فعالیت شرکت این نکات را به خاطر داشته باشید:

1-توجه داشته باشید لازم است موضوعات شرکتی را از موضوعات فعالیت مؤسسات غیر تجاری تفکیک شود.

 

2-چنانچه اشاره شد برخی از موضوعات جهت فعالیت نیازمند اخذ مجوز می باشند در صورت مجوزی بودن، موضوع مورد نظر با با ذکر شماره مجوز در موضوع تنظیم گردند.

 

3-موضوعات فعالیت شرکتهای تعاونی به صورت تک موضوعی انتخاب شوند.

 

4-در هنگام انتخاب موضوع توجه داشته باشید که امکان تنظیم موضوعات گوناگون در کنار یکدیگر در قالب شرکتهای چندمنظوره امکان پذیر می باشد.

 

5-در پایان لازم است بدانید، تنظیم الحاق به موضوع یا تغییر موضوع شرکت تدوین موضوعات بازرگانی که جز لاینفک فعالیت هر شرکت می باشد اهمیت دارد.

 

 

 اعمال تغییرات در ثبت شرکت

 

 


  • بانک اطلاعات ثبتی