بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

بانک اطلاعات ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند.

سامانه ثبت شرکت
اینترنت امروزه با رشد روز افزون فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های گوناگون پدید آورده است که دولت ها نیز خود را از آن بی بهره نگذاشته اند. و لاجرم دولت و در کنار آن شرکت های خصوصی به سمت بهره گیری از انواع مختلف فناوری های اطلاعاتی سوق پیدا کردند ، هرچند که در ابتدا تحولات ، موفقیت ها ، شکست ها ، چالش ها و مقاومت های فراوانی را از سر گذراندند. به اثبات رسیدن ضرورت و نقش سامانه های الکترونیکی ، و تأثیر چشمگیر آن درافزایش بهره وری سازمان ها در سطح جهان ، سازمان های دولتی و خصوصی زیادی را بر آن داشته تا از آن به عنوان یک ابزار خوب مدیریتی و مؤثر در امر تصمیم گیری بهره گیرند ؛ که سازمان “اداره ی ثبت شرکت ها” یکی از این سامانه هاست. اداره ی ثبت شرکت ها با استفاده ی سنجیده و آگاهانه از فناوری های اطلاعاتی سعی کرده تا با ایجاد این سامانه جدا از هموار کردن راه ، و ابزاری برای اثر بخشی و توسعه ی بیشتر ؛ به مبارزه با فساد و نظارت و شفافیت بیشتر هم کمک کند.

پس با توجه به اینترنتی‌شدن روند ثبت یک شرکت ، این کار دیگر کاری طاقت‌ فرسا نیست. با الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت و مطالعه ی راهنمای سامانه ی ثبت شرکت ها می‌توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید. این راهنما به چگونگی تهیه ی کلیه ی مدارک و اقدامات قانونی ثبت شرکت و پیگیری آن می‌پردازد.
اولین قدمی که می بایست برای ثبت شرکت تجارتی خود ، قبل از وارد شدن به سامانه بردارید ، مشخص کردن سهامداران و درصد سهام هریک از آن هاست. زیرا که صاحبان اصلی شرکت سهامداران اند که به نسبت سرمایه و آورده شان در سود یا زیان شرکت شریک اند. از طرف دیگر در گوشه ی ذهن تان به دنبال نام مناسب که حداقل تشکیل شده از سه جز باشد بگردید. و در کنار آن گواهی عدم سوپیشینه ی مدیران و بازرسین مدنظرتان را با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ی ده ، قبل از ورود به سامانه ی ثبت شرکت ها آماده کنید و گواهی برابراصل مدارک شناسایی شان را از دفاتر اسناد رسمی تهیه کنید.

طبقه بندی موضوعی

بررسی و معرفی ارکان تصمیم گیرنده شرکت تعاونی

يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۲۷ ب.ظ

شر کت تعاونی

جهت بررسی ابعاد شرکت تعاونی در ابتدا می بایست به این نکته مهم اشاره نمود که این شرکت دارای تفاوت هایی بنیادی با سایر قالب های تجاری می باشد ،در واقع تعریف واژه شرکت تعاونی مبتنی بر اصول و قواعدی است که آن را در قالب تعاونی از سایر شرکت ها متمایز می نماید. در تعاونی ها شراکت گروهی از افراد را شاهد هستیم که با هدف سود و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی خود را از طریق خود یاری فعالیت می نمایند.

 

برخلاف قوانین سایر شرکت ها، شرکت تعاونی تنها می‌ تواند فی‌مابین اشخاص حقیقی تشکیل شود و اشخاص حقوقی نمی­‌توانند به‌عنوان شریک وارد این شرکت شوند.

 

در بررسی دیگر خصوصیات شرکت تعاونی می بایست اشاره نمود در شرکت تعاونی سهامدار فقط می تواند یک رای داشته باشد اما در سایر شرکت های تجاری و غیر تعاونی سهامدار بر حسب مقدار و سهام و نوع ان ممکن است چندین رای داشته باشد بنابراین می توان چنین برداشت نمود که در این نوع شرکت کنترل و تصیم گیری با توجه به میزان سرمایه افراد و سهم آنها از شرکت نمی باشد و لذا هرگز کنترل کار و اعمال نظارت با تعداد سهام و میزان سرمایه‌ای که متعلق به شخص است، ارتباط ندارد.

 

در کل از این رویه چنین استنباط می شود که این نوع شرکت از افراد داوطلبی بعضا هم صنف که به منظور دستیابی به نیازهای اقتصادی و اجتماعی خود تلاش می نمایند تشکیل شده است و با اصول تعاونی و به صورت مستقل و به صورت دسته جمعی و به روش دموکراسی (چنانچه اشاره شد حتی میزان سرمایه در رای افراد بی اثر می باشد) اداره می گردد. انواع تعاونی ها می تواند با توجه به نیاز افراد و گستردگی این نیاز کوچک تر و یا گسترده تر فعالیت نماید و همکاری این افراد می تواند در جهت رفع انواع نیاز های خود می تواند در  ابعاد تعاونی های محلی ، ناحیه ای ، ملی ، بین المللی در فداراسیون ها ، اتحادیه ها ، و دیگر فعالیت های دسته جمعی تعریف گردد.

 

 ارکان تصمیم گیرنده شرکت تعاونی

به موجب قانون ماده 29 قانون بخش تعاونی اقتصاد ارکان تعاونی به سه مورد تقسیم می گردد که در پیشبرد  فعالیت  و اهداف شرکت های تعاونی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا به نحو مطلوب تصمیم گیری گردد  .

 

ارکان تصمیم گیرنده در شرکت تعاونی عبارتند از:

 

1- مجمع عمومی 2- هیات مدیره 3- بازرس یا بازرسان

 

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی جهت انجام وظایف قانونی خود با دعوت هیئت مدیره تشکیل گردیده و وظایفش به شرح زیر می باشد:

 

انتخاب هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان برای مدت ٢ سال رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود زیان سایر گزارشهای مالی هیئت مدیره تعیین خط مشی و برنامه تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری واعتبارات وامهای درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره و …. (مواد ٣٣ و ٣٤ و ٣٧).

 

مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضای تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضا هیئت مدیره و یا بازرس و یا بازرسان با حضور حداقل دو سوم اعضا کل مجمع تشکیل می شود . در تعاونی های دارای بیش از پانصد نفر عضو در صورتی که بار اول مجمع با دو سوم اعضا تشکیل نشود بار دوم با نصف به علاوه یک رسمیت خواهد داشت .

 

در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط هیئت مدیره ظرف مدت حداکثر یک ماه وزارت تعاون اقدام به این کار می نماید. وظایف مجمع عمومی فوق العاده تغییر در مواداساسنامه (درحدود قانون) تصمیم گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره و انحلال یا ادغام تعاونی خواهد بود

 

وظایف مجمع عمومی عادی 

ماده 34 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی را به شرح ذیل مقرر کرده است

 

1-انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان

 

2-رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیات

 

3- مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان

 

4- اتخاذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه

 

5- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات

 

6- تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی تعاونی

 

7- سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی قرار می دهد

 

8- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های ثبت شرکت

 

9- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت تعاونی در شرکت ها و اتحادیه ها و اتاق های تعاون و میزان سهام و یا حق عضویت سالانه پرداختی براساس موازین مقرر در این قانون

 

وظایف و اختیارات هیات مدیره

مطابق ماده 37 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح ذیل می باشد

 

1- دعوت مجمع عمومی ( عادی – فوق العاده )

 

2- اجرای اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط

 

3- نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی

 

4- قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضاء به یکدیگر و دریافت استعفای هر یک از اعضاء هیات مدیره

 

5- نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حساب ها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی

 

6- تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم

 

7- تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه هایی که تعاونی در آن ها مشارکت دارد

 

8- تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و اقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب

 

9- تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها یا حق توکیل

 

10- تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز ( یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره به اتفاق مدیر عامل ) برای قراردادها و اسناد تعهد آور تعاونی

 

وظایف بازرس یا بازرسان تعاونی

وظایف بازرس یا بازرسان شرکت های تعاونی به شرح ذیل می باشد

 

1-نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه

 

2-رسیدگی به حساب ها ، دفاتر ، اسناد ، صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب های عملکرد و سود و زیان ، بودجه پیشنهادی و گزارشات هیات مدیره به مجمع عمومی

 

3- رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذی ربط

 

4- تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاونی به هیات مدیره و مدیر عامل و تقاضای رفع نقص

 


ثبت شرکت و علائم تجاری

  • بانک اطلاعات ثبتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی