امور مالیاتی پس از ثبت شرکت
تعیین قانونی ِ دقیقی ست از حجم املاک و دارایی فرد ؛ مقدار مالیات وضع شده بر دارایی ، عوارضی ست برای استفاده در جاده ها ، ساخت مدارس ، برفروبی معابر ، خدمات شهری و صدها مورد دیگر. مالیات سهمی ست که به موجب اصل تعاون ملی ، مطابق مقررات ؛ هر یک از افراد کشور وظیفه دارد جهت تامین هزینه های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا اجتماعی کشور ، به مقام رسیدگی به امور مالیاتی (که در هر کشوری متفاوت است) بدهد. به عبارت بهتر مالیات به مثابه یک نوع هزینه ی اجتماعی ست که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند پرداخت نمایند ، تا تواناییهای جایگزینی ِ این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات درواقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیتهای اقتصادی ست که نصیب دولت میگردد ، زیرا ابزار و امکانات دسترسی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.
مطابق قانون ، افراد و شرکت ها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند ، در غیر این صورت از تسهیلات ، مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناَ مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. همه ی شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که در ادارهثبت شرکت هابه ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول ِ مالیات بر درآمد هستند. لذا پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست بلافاصله نسبت به تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نمایند و گرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد.
صاحبان مشاغل موظفاند اسناد دفاتر لازمه را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم کنند. آییننامه ی اجرایی مربوط به نوع دفاتر ، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها اعم از ماشینی ، دستی و نمونه ی اظهارنامه مالیاتی و. . . را مقررات مشخص کرده است. شماره یا کد اقتصادی در هنگامه ی ارائه ی این مدارک و اظهارنامه ی مالیاتی دریافت می گردد.
اگر از این مقاله خوشتون اومده میتونید کامل ترشو در وب سایت بانک اطلاعات ثبتی بخونید.
- ۹۷/۱۰/۱۳